André het Astronautje theater recensie

André het Astronautje theater recensie

Toen vorig jaar aan het einde van de zomervakantie de theatervoorstellingen voor dit jaar bekend gemaakt werden, sprong er één voorstelling voor mij uit. André het Astronautje. Een theatervoorstelling die is gebaseerd op het kinderboek dat André Kuipers, de enige Nederlander die twee keer in de ruimte is geweest, vier jaar geleden schreef tijdens zijn tweede ruimtereis. Althans, het waren verhaaltjes die hij bedacht om zijn kinderen van drie en vijf jaar te blijven boeien tijdens het wekelijkse videocontact.

Voor de voorstelling werden er liedjes geschreven door Claudia de Breij, en de teksten zijn van de makers die ook Buurman & Buurman hebben geschreven, daar belooft dus ook wat humor in te zitten. De première was ook nog eens in Theater de Veste in Delft, een ’thuiswedstrijd’ dus. Voor ons, maar ook voor de ‘stad van de techniek’. Hier heb je tenslotte ook de opleiding Lucht- en Ruimtevaarttechniek waarvoor manlief ook ooit naar Delft is gekomen.

De voorstelling is geschikt voor drie+ en bezocht ik samen met zoon (2,5) en dochter (bijna 4). Zoonlief is namelijk helemaal gek op raketten, zeker nu hij bij Muziek op Schoot daar een leuk liedje over heeft geleerd. En dochterlief gaat gewoon graag mee naar het theater. Vandaag was het dan eindelijk zover, en ging ik met een mini-astronaut en minidraakje op stap.

Verslag van de première

Aangezien het een speciale voorstelling was, waren er vooraf wat activiteiten georganiseerd. Zo was er een enorme tafel om aan te kleuren en stempelen. Konden de kinderen zich laten schminken en werden er ballonnen gevouwen. Van aliens, tot aan raketten en bloemen. Terwijl we limonade dronken, keken ze naar een enorm scherm met filmpjes vanuit de raket. Waaronder het mengen van sinaasappelsap en melk dat in een gewichtloze toestand zomaar rondzweeft tot je het opzuigt. Tien minuten voor de voorstelling klonk de gong en liepen we met stoelverhogers richting de zaal. Al snel hadden we onze plaatsen gevonden en was het wachten tot iedereen zijn / haar plekje had gevonden.

Het verhaal

Voorafgaand aan de voorstelling maken we kennis met twee medewerkers van het ESA grondpersoneel (Roos van Erkel, bekend van Het meisje met het rode haar, Moeder, ik wil bij de revue en Daan van Rijssel VET Kindercabaret) die graag een keer de ruimte in willen. Daarom doen ze mee aan een wedstrijd waarbij ze op zoek gaan naar een oplossing voor het probleem van ruimteafval. Gedurende de voorstelling komen ze een paar keer terug met mogelijke oplossingen. Het verhaal begint met het jongetje André dat samen met muis (de lievelingsknuffel van de zoon van André Kuipers) naar de maan staart. André vindt dat heel bijzonder en zou daar graag een keertje heen willen. Muis beweert dat de maan van kaas is. Dat kan niet volgens André. Maar muis spreekt dan de woorden ‘Als je er niet geweest bent, kun je het ook niet weten.’ Gevolgd door een aanstekelijk liedje waarbij heel de zaal direct begon mee te klappen. Hierin komt de nog jonge acteur Simon Diepmaat (11 jaar) erg sterk uit de verf, ongelofelijk wat een talent en dat al op zo’n jonge leeftijd.

Gelukkig weet opa Ukkels, net als de overige karakters gespeeld door een pop, wel raad. In de schuur, achter de fietsen en de kerstdecoratie ligt er nog een raket. In het volgende liedje wordt deze in elkaar gezet met behulp van drie sterke mannen. Zodat er een metershoge raket in het midden van het podium staat. Deze moet natuurlijk volgegooid worden met brandstof. Ik zal niet teveel verklappen maar de humor hierbij is echt geweldig. Maakt het ook leuk om ook als volwassene te kijken.

De volgende stap is het regelen van astronautenpakken. Daarbij komt vriendinnetje Valentina (verwijzing naar de eerste vrouw in de ruimte) samen met haar hondje Laika (de eerste hond die terugkeerde op aarde) van pas. Die heeft nog wel via via een kennis die kan helpen met een zeer uitgesproken karakter. Valentina wordt gespeeld door Holly van Zoggel en heeft ook duidelijk ervaring op het toneel. Als het beeldscherm van de computer niet meer ‘uit’ wil weet ze perfect te improviseren. Er worden vier astronautenpakken geregeld zodat ze op stap kunnen in de ruimte.

De derde en laatste stap is echter nog uitzoeken hoe ze moeten landen op de maan. Ook dit wordt weer heel grappig gebracht met een stemopname van André Kuipers. De burgemeester komt ook nog even voorbij, hij wil graag een ‘momentje’ en geeft een vlaggetje mee om op de maan te planten. Dan is het toch echt tijd om te vertrekken. Ze reizen langs de planeten en komen nog wat grappige marsmannetjes tegen (verwijzing naar het tweede kinderboek André het Astronautje gaat naar Mars). Dan is het uiteindelijk zover en landen ze op de maan. Kunnen ze eindelijk uitzoeken of de maan echt van kaas is. Daarna volgt er ook nog een reis terug naar huis, voor mij (en de kinderen) had dat echter niet gehoeven. Dit was een mooi momentje om af te sluiten. Gelukkig zat er wel meer vaart in.

Niet zomaar een voorstelling

Andre het astronautje in het theater - Mamaliefde.nl

In de voorstelling zit ook wat ‘wetenschappelijke’ informatie verwerkt. “Voor kinderen is de voorstelling niet alleen een mooi ruimte-avontuur om naar te kijken, ze leren óók hoe leuk wetenschap en techniek zijn!”, aldus André Kuipers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat wanneer kinderen voor hun achtste levensjaar met techniek kennismaken, ze op latere leeftijd daar ook ontvankelijker voor zijn, wat gunstig is voor zowel hun eigen toekomst als de maatschappij. Dit gebeurt op een heel speelse wijze, zoals waarom ruimtepakken luchtdicht moeten zijn en het verschil tussen kerosine en benzine. Daarnaast zit er ook nog eens een dieperliggende boodschap in het verhaal gewerkt. Namelijk dat we heel erg voorzichtig moeten zijn met onze groene en blauwe planeet. Dat is tenslotte de enige waar wij mensen kunnen wonen.

Algemene informatie

De voorstelling duurt net iets langer dan een uur. De adviesleeftijd is voor kinderen van drie tot zeven jaar en dit is denk ik ook wel echt het minimale. Zoonlief vond het heel interessant, maar door de omzittenden werd het minder gewaardeerd dat hij heel enthousiast de raket aanwees en de dieren benoemde. Wat dochterlief maar bij bleef is het vlaggetje op de maan aan het einde. Als je de voorstelling hebt gezien snap je wel waarom 😉 In totaal werken er zes kinderen mee in deze voorstelling, daarom kan hij maar beperkt vertoond worden. De komende drie maanden toert hij door Nederland en vanaf december zal hij opnieuw te zien zijn. André Kuipers is ook zélf in de theaters te zien, met zijn Ruimtevaartcollege.

Meer informatie over de voorstelling vind je hier.
Meer informatie over het boek vind je hier.