Skip to Content

Aparthotel Panoramic Bad Lauterberg review; familiehotel Harz Duitsland

Ongeveer in het midden van Duitsland ligt het plaatsje Bad Lauterberg. Het toeristische Harz-gebergte biedt deze stad een schitterende omgeving. Meertjes en rivieren zorgen voor veel verschillende activiteiten en het is ook nog eens een kuuroord. Dat laatste zorgt er misschien een beetje voor dat we denken aan oudere mensen, maar we namen de proef op de som bij het Panoramic Hotel om te zien of het ook kindvriendelijk is.

Autobingo op de achterbank

Aparthotel Panoramic Bad Lauterberg review; familiehotel Harz Duitsland - Reisliefde

We werden op zondag rond 16:00 uur verwacht, tenminste dan was de kamer beschikbaar. Met ruim vierenhalf uur te rijden besloten we thuis op tijd te vertrekken. Met twee kids op de achterbank weet je dat je ook wat plas- en eetpauzes zult gaan houden, maar ook om zelf even te rekken en te strekken. De Duitse wegwerkzaamheden en mogelijke files in gedachten, maakte het dat we een ruime tijdsmarge namen. Gek genoeg verliep alles eigenlijk heel voorspoedig. We waren op tijd vertrokken, geen vreemde dingen onderweg.

Om de tijd te doden had Chantal wat Pinterest-inspiratie opgedaan door van een bakje met vakjes een persoonlijke autobingo te maken. Als één van de jongens iets zag wat er op een vakje stond, dan mocht die traktatie opgegeten worden. Sommige dingen waren expres wat moeilijker gemaakt zodat niet alles in één keer op zou zijn. Het leuke was dat er voorin fanatiek mee gezocht en gespeeld werd. Bijna te fanatiek, want we misten al bijna een afslag.

Lees ook: Spelletjes op de achterbank

Meer informatie vind je hier.

Panoramic Hotel Bad Lauterberg

Rond 15:00 uur kwamen we bij het Panoramic Hotel aan, een uurtje te vroeg. De koffers lagen nog in de auto zodat we rustig konden inchecken. We waren inderdaad nog te vroeg voor de kamer, maar omdat we een all-inclusive boeking hadden kregen we alvast onze witte polsbandjes om. Zo konden we al naar de ‘kaffee und kuchen’ om even bij te komen van de rit.

Verschillende Duitse taartjes op het zelfbedieningsbuffet en koffie in de automaat. Waren we dus precies op tijd voor wat lekkers. De vriendelijke jongeman van de receptie had al aangegeven dat als we rond 16:00 uur terug waren, we meteen de sleutel konden meekrijgen. Rond dat tijdstip liep ik dus terug naar voren en pakte hij de sleutel terwijl hij ook iemand anders hielp. Snel herkend dus.

Het bovenste knopje

Even voel je je als Abeltje als je in de lift het bovenste knopje moet indrukken. Onze kamer lag namelijk op de vijftiende verdieping. Eenmaal opgetild lukte het de jongens om de lift naar boven te sturen. Na het openschuiven van de deur zagen we ons kamernummer al meteen op de muur staan, voor ons dus geen zoekwerk in de korte gangen. Speciaal voor ons regelde het hotel dat we twee nachten verbleven in een Superior Appartement.

Oh ja, volgens mij had ik nog niet helemaal duidelijk vermeld dat we deze trip op uitnodiging hebben ondernomen. Maar goed, het appartement. Naast een tweepersoonsbed en een aparte kinderkamer met stapelbed, bevat het een geheel eigen keuken. Je kunt er dus voor kiezen om zelf te koken en het eten in het restaurant te laten voor wat het is. Onze witte polsbandjes vertelden ons dat we niet hoefden te koken, maar de waterkoker hebben we nog even gebruikt voor een kopje thee in de avond.

Het hotel heeft kinderbedjes en stoeltjes te beschikking, deze moet je wel even aanvragen. Weet je, misschien is het gewoon even handig als ik de kamer niet beschrijf, maar gewoon laat zien in een kleine rondleiding.

Van buffet naar buffet

Het fijne van eten in dit hotel is dat hun motto ‘eten in alle rust’ is. Met een groot aantal hotelgasten wordt rust niet bedoeld dat je niet hoeft te zigzaggen met je bordje, maar dat je zo lang kunt blijven zitten als je wilt. Geen haast, maar met de familie om de tafel lekker gezellig eten. Het gebeurde ons regelmatig dat we bijna twee uur aan tafel zaten. Oké, die van ons eten niet zo snel, maar met zoveel lekkers moest er toch van alles geproefd worden en mocht er nog een keer langs het buffet gegaan worden.

Goed om te weten, als je het van te voren aangeeft, dan zijn er voor de allerkleinsten ook babypotjes beschikbaar die voor je opgewarmd worden. Bij het avondeten kunnen de kids in plaats van aanschuiven bij het buffet ook een bordje pap krijgen of iets anders wat er op dat moment op het menu staat. Het dagelijks buffetmenu is op verschillende plekken in het hotel te lezen. Zo kun je vooraf al een beetje kiezen. Bijvoorbeeld als je vijftien verdiepingen omhoog gaat in de lift.

Het hotel heeft een klein beetje een gemiste kans tijdens de buffetten, maar ik denk dat daar nog wel verandering in gaat komen. Er is voor de kinderen een leuk klein kinderbuffet beschikbaar, maar die wordt enkel gebruikt voor plastic bordjes, bestek en bekers (je weet wel, die van de Ikea). Bij de operationeel directeur heb ik aangegeven dat het veel leuker is als op die hoogte juist wat eten staat waar kinderen zelf bij kunnen. Zo hoeven ouders de jonkies niet op te tillen en voelen de kinderen zich een stuk zelfstandiger.

Wat is er stoerder dan met een zelf volgeschept bordje bij papa en mama aan tafel te komen zitten? De directeur vertelde mij dat hij als kind nooit in een hotel geweest was en er daardoor helemaal niet aan had gedacht. Ik durf bijna te wedden dat dit een puntje is wat ze wel gaan aanpakken.

Zwemmen met vakantiegevoel

In Haus 1 is het genieten geblazen, want hier zit niet alleen het restaurant. Dit gedeelte van het hotel bevat ook een wellness, sauna en een zwembad. Naar het zwemmen hadden de jongens enorm uitgekeken. Na het ontbijt op maandag was dit dan ook onze bestemming. Vanuit de omkleedhokjes ga je een trap op omhoog om bij de baden te komen. Het grotere bad bevat een stroomversnelling, waterval, bubbelbad en een apart kinderbad met kinderglijbaan en een waterval.

Op het moment dat wij er waren was er geen toezicht aanwezig, was de bar dus ook niet open en stonden veel elementen uit. Toch hebben we heerlijk kunnen zwemmen in alle rust. Het kinderbadje was diep genoeg. De voegen van de aangebrachte rotsen brokkelen wel een klein beetje af, dat zorgde voor wat scherpe steentjes in je voet van tijd tot tijd. Vooral voor de allerkleinsten is dat wel vervelend. Beide jongens hebben nog geen zwemlessen gehad, maar je kon merken dat ze zich als een vis in het water voelden. Zwemmen maakt hongerig, dus tijd voor de lunch.

Speelmogelijkheden

In Haus 2 vind je de meeste speelmogelijkheden voor de kinderen. Een klein zaaltje met speelhuisjes, tunnels en een boksbal biedt genoeg uitdaging voor de allerjongsten. Daarnaast een zaaltje met tafelvoetbal en airhockey. Die waren helaas niet gratis. Een gangetje verderop is een kinderopvang te vinden, de Kids Club. Hier kunnen kinderen zonder hun ouders vermaakt worden door een professioneel team. Een klein kinderdagverblijf waardoor je als ouder eventueel even zelf op stap kunt.

Elke dag zijn er andere activiteiten te beleven. De voertaal is er natuurlijk Duits, dus voor ons zal dit niet echt een oplossing zijn. We zouden er toch bij moeten zijn om te vertalen. Als je naar buiten gaat bij de deur van Haus 2 ontdek je een trampoline en een midgetgolfbaan. Die trampoline hebben we even flink uitgetest.

Steentjes gooien en drijvende blaadjes

In het filmpje zie je dat vlakbij het water stroomde. We besloten om daar eens een kijkje te nemen. Tussen de bomen door ligt een looppad langs het water. Een minipark kronkelt zich zo richting het centrum van het dorp. Het water steek je over via een bruggetje. Daar bleven we een tijdje staan. Steentjes zoekend om in het water te gooien. Zo ver mogelijk of zo hard als je kan.

De jongens hadden een afreageermomentje nodig en ik kreeg er lol in om met ze mee te doen. Al snel ontstond er een nieuw spelletje. Aan de ene kant van het bruggetje gooiden we takjes of blaadjes naar beneden om daarna snel naar de andere kant te gaan om te zien of het voorbij kwam drijven: magisch. Weet je, soms zit in dit soort dingen het geluk.

Te weinig tijd

Hoewel we een leuke eerste indruk hebben gekregen van het Panoramic Hotel, was de tijd die we er verbleven eigenlijk veel te kort. In principe zijn we één dag echt aanwezig geweest. We hebben hierdoor het toeristische centrum niet kunnen bezoeken en geen ritje kunnen doen in de kabelbaan of trein. Het hotel heeft genoeg folders liggen om een uitgebreide keuze te maken van activiteiten in de omgeving. Van speeltuin tot grottenbezoek.

Het Harz-gebergte biedt genoeg om te doen. Wat dat betreft hadden we het hotel graag wat langer als uitvalsbasis willen gebruiken. Het handige is dat je de lunchbuffet kunt overslaan en kunt omruilen voor een lunchpakketje voor onderweg. Wel de avond ervoor even doorgeven.

Een familiehotel?

We kunnen gerust vertellen dat familiehotel het Panoramic geschikt is voor gezinnen. Met wat puntjes op de i kan dit wellicht nog net iets beter. Het vriendelijke personeel helpt je graag en is zeer begaan met de kinderen. Wij hebben het er naar onze zin gehad en maakten onze rit naar huis met tegenzin.

Meer informatie vind je hier.