Bij Beeld en Geluid Den Haag staan regelmatig thema’s centraal die je ook tegenkomt in het ‘echte’ leven. Zoals dit keer schermtijd; een veelbesproken onderwerp bij ouders. Want waar doe je nu goed aan? Teveel is niet goed, maar helemaal mijden is ook weer niet de bedoeling want het is toch hun favoriete communicatiemiddel. Hoe vind je daar dan evenwicht in? Een onderwerp dat speelt bij alle leeftijden, want de huidige generatie weet niet beter en groeit op als digital natives. Sterker nog, zij kijken raar op als je een tv-scherm of een elektronisch reclamebord dat ze op straat tegen komen niet kunnen swipen.
Aan een half woord hebben ze genoeg, want intuïtief begrijpen ze hoe of wat. Ze kijken geen tv meer, maar hun favoriete youtubers en hun populariteit op school wordt bepaald aan de hand van het aantal volgers op Instagram. En dat is een groot verschil met de maatschappij waarin wij zelf zijn opgegroeid.
Beeld en Geluid Den Haag; Voormalig communicatie museum
Als kind zijn we als schoolreisje naar Den Haag geweest, ik kan me nog herinneren dat ze een enorm apparaat hadden uit vroegere tijden waarmee vroeger telefoontjes met elkaar werden verbonden. Dat gevraagd werd wie je wilde bellen en je dan juist verbonden werd in de telefooncentrale. Een beroep dat toen al uitgestorven was en nu niet eens meer voor te stellen is.
Ook de post en andere communicatiemethoden komen hier voorbij. Heel gaaf dus dat ze meegaan met de tijd en aandacht besteden aan digitale communicatie en dat op een interactieve manier presenteren. Zo is er in het kader van de #ibts een speciale speurtocht met videomateriaal van bekende influencers.
De generatie van de digital natives
De sterren en voorbeelden van de nieuwe generatie zijn niet diegene die je op tv ziet, maar die zelf hun eigen faam maken op Instagram en YouTube. Dit zijn de grote idolen waar ze naar opkijken, het voorbeeld van volgen en graag willen ontmoeten. Events waar bekende influencers een bezoek brengen zijn enorm populair; daar moet je zijn geweest.
En in plaats van te praten over wat er die ochtend op de radio te horen was, wordt er gepraat over de nieuwste uploads van hun favoriete youtuber. Die maken filmpjes, vloggen, gamen of pranken er op los. Allemaal met als doel zoveel mogelijk volgers te vergaren om daarmee hun inkomsten veilig te stellen.
Want het is allang niet alleen maar een hobby, het is ook een echt serieus beroep waar veel geld mee te verdienen is en daardoor erg tot de verbeelding spreekt bij hun jonge volgers die dat ook willen. Een wereld waar de meeste ouders geen besef van hebben. Althans; er zijn twee groepen. De ouders die verbaasd reageren op het feit dat je volgers kan kopen voor social media en daartegenover staan de ouders die volgers kopen voor hun kind zodat zij op school populairder zijn…
Schermtijd
Het gevolg dat de nieuwe generatie opgroeit met schermen is dat zij daar iedere dag mee te maken hebben; niet alleen het digibord op school, maar ook steeds meer Apples, snappets of andere tablets waarop ze bijvoorbeeld tekenles krijgen. En thuis gaat dat onverstoord verder. Dat begint al in de ochtend nog voor school is begonnen, zo zijn er gezinnen die tijdens het ontbijt tv kijken zodat ze sneller eten. Dan komen ze na school thuis en gaat direct de tv aan, als die niet al de hele dag aanstaat.
Of kruipen ze achter hun eigen telefoontjes of tablets om daar filmpjes te kijken als vorm van entertainment, appen ze urenlang met hun klasgenoten. ’s Avonds moeten er ook heldere afspraken worden gemaakt over telefoontjes aan tafel en beneden laten liggen in plaats van meenemen naar de slaapkamer.
Maar waar doe je nu goed aan? Ik merk dat als er een periode is dat ze veel tv kijken, vooral wat sneller in de winter, dat ook effect heeft in het gedrag en je soms het gevoel hebt tegen dovemansoren te praten of ze helemaal niet meer lijken te luisteren. Daarentegen is het ook wel ontzettend leuk om een zondag met het gezin de hele dag te gamen op de Nintendo Switch (en je dus ook naar een beeldscherm staart). Daarom is het goed om afspraken te maken met je partner voor het gezin, en daar dan ook consequent aan te houden. Anders weten je kinderen nog niet hoe of wat of gaan ze proberen je grenzen te verleggen.
Influencers behind the Scenes #IBTS
Om beide groepen bij elkaar te brengen organiseert COMM (het museum en broedplek voor communicatie) 16 weken lang het Influencers Behind The Scenes event (#IBTS). Een event waarbij ieder weekend bekende influencers workshops en trainingen organiseren gericht aan ouders én opgroeiende kinderen. Hierbij zijn er twee soorten kaartjes beschikbaar waarbij ook een meet & greet met de influencers tot de mogelijkheden behoort. Onder andere de Latooys en Joostspeeltspellen zijn al geweest en onder andere Linktijger staat nog op de planning. Daarnaast is er een tentoonstelling ingericht speciaal voor het thema.
Het doel van het museum is om de digitale kloof tussen ouders en kinderen te dichten door het onderwerp interactief bespreekbaar te maken. Hoe ga je als ouder om met schermtijd? Maak je je zorgen om de digitalisering van je kind? Wat komt er bij kijken om een influencer te zijn en wat doet het me jou als persoon? Zodat je daar vervolgens thuis verder over kan praten en afspraken over maken. Zodat jij je kan inleven in je kind en waarom het bepaalde prioriteiten stelt, maar zij ook jouw kant weten. Want hoe ouder ze worden, des te beter je met ze kan praten (ook al willen ze dat niet altijd).
Meer informatie vind je hier.
Wist jij dat je volgers kon kopen op Instagram? Of heb je dat wel eens gedaan voor je kind? En wat zijn bij jullie thuis de afspraken rondom schermtijd?
- Vakantiepark De Weerterbergen in Weert, Limburg review - 16 september 2024
- Mainport Hotel Rotterdam review - 14 september 2024
- Landal parken; ervaringen leukste vakantieparken met zwembad - 14 september 2024
Leave a comment