Boef Maastheater Dans & Podium theater recensie

Op 6 oktober was de première van de voorstelling Boef van het Maastheater, dans & podium. Een voorstelling die geschikt is voor kinderen vanaf 4 jaar. Voor de blog Mamaliefde mocht ik (Dominique) samen met mijn nichtje van vier jaar op stap en zijn we naar deze leuke voorstelling geweest in het Maaspodium.

De première

Boef Maastheater Dans & Podium theater recensie - Reisliefde

Toen we binnen kwamen werden we vriendelijk ontvangen door het personeel van het Maastheater in Rotterdam. Alle kinderen kregen een boevenmasker zodat ze meteen goed in de sfeer kwamen. Op de bovenverdieping van het Maastheater was een boevenpad uitgezet zodat de kinderen alvast konden oefenen op hun rol als boef. Het was leuk om de kinderen zo te zien klimmen en klauteren. Nog even plassen en toen mochten we de zaal in, de voorstelling ging beginnen.

Het decor en de acteurs

©Sjoerd-Kelderman

Er waren twee acteurs die gekleed waren in het zwart. Zonder iets te zeggen begonnen de acteurs te spelen. Ze waren duidelijk goed op elkaar ingespeeld. Het leek of ze ergens naar op zoek waren, ze bleven maar zoeken en opvallend was dat ze steeds dezelfde bewegingen maakte. Pas na ongeveer 8 minuten werd er iets gezegd door de acteurs, heel summier. Richting het einde van de voorstelling werd er meer gepraat en werd ook duidelijk waar de ‘boeven’ naar op zoek waren.

Het decor bestond uit een grote zwarte kist. Na ongeveer 10 minuten kwam er een kistje tevoorschijn waar het uiteindelijk om ging. Gedurende de voorstelling wisselden de acteurs van rollen. Er waren een stuk of 6 rollen die allemaal gespeeld werden door dezelfde twee acteurs. Heel knap!

De voorstelling

Nadat iedereen een plekje gevonden had, begon meteen de voorstelling. De boeven werden door anderen achterna gezeten en ook tegengewerkt. Ze wilden een kistje hebben maar daar moesten ze veel moeite voor doen. Ze klommen en renden de hele zaal door. Er kwam zelfs een boef tussen het publiek door om zich te verstoppen. Aan het einde van de voorstelling klonk er een confettikanon en werden de kinderen omgetoverd tot boeven. De pasjes werden geoefend en ze kregen zogenaamd een boevenpak aan. Dit sloot erg aan bij de belevingswereld van de kinderen. Daarnaast speelden de acteurs goed in op het feit dat jonge kinderen niet zo lang stil kunnen blijven zitten.

Wat vonden wij van de voorstelling

De vierjarige vond de voorstelling GE-WEL-DIG!!!

Zelf vond ik het een heel leuke voorstelling. Voor de kinderen was het soms niet helemaal duidelijk welke rol gespeeld geweest werd omdat er niet werd gesproken. De kinderen hebben wel goed kunnen kijken naar de verschillende rollen en daarbij hun eigen fantasie kunnen gebruiken. Daarnaast was het ook leuk dat de kinderen bij de uitgang hun ‘gevonden’ schat kregen. Dit was een boevenhandschoen met twee chocolademuntjes.

Het was ontzettend leuk om naar deze voorstelling te gaan voor Mamaliefde, nogmaals bedankt!

Speellijst

Van Hengelo tot Leiden en van Hoorn tot Maastricht: Boef komt naar je toe! Wil je de voorstelling nog een keer meemaken of tippen aan vrienden en familie in Rotterdam? Boef keert in 2019 nog één keer terug in het Maaspodium, op 1 december en in 2020 nog vier keer op 1 maart en 12 en 13 april. Op 29 december is Boef te zien in Theater Rotterdam en op 29 maart 2020 bij Studio de Bakkerij.

Klik hier voor de volledige speellijst.