Buurman & Buurman gaan kamperen theater recensie

Vanwege het enorme succes van Buurman & Buurman staat er ook dit jaar weer een nieuwe voorstelling op de planken van het theater. Dit keer gaat het hilarische duo kamperen en net zoals in de filmpjes weet je nooit wat je kan verwachten en leveren de improvisaties hilarische situaties op. Afgelopen zondag was de première bij Theater de Veste in Delft, voor ons een ’thuiswedstrijd’ aangezien we tien minuten verderop wonen. Voor de kinderen was het wederom een feest.

Het verhaal

In Buurman & Buurman gaan kamperen gaan ze op vakantie, de show begint met een houten auto die over het podium heen rijdt met daarachter een sleurhut. Ondertussen hoor je ze op de achtergrond zingen. Dan gaat het doek open en komen Buurman & Buurman A Je To het theater oprijden in dezelfde auto met sleurhutcombinatie. Tijd om een plaatsje te zoeken waar ze kunnen slapen zodat de tent en caravan klaargezet kunnen worden. Gedurende de dag beleven ze allemaal avonturen; zo gaan ze vissen, krijgen we en passant een lesje Frans en natuurlijk gaat het niet altijd helemaal zoals de bedoeling is en moet er geïmproviseerd worden en komen ze met zeer originele oplossingen die misschien toch niet altijd even handig lijken te zijn… Uiteindelijk valt de avond en dan komen ook zeker de marsmallows op tafel, of eigenlijk het kampvuur en gaan ze slapen, of althans dat is de bedoeling…

Wat wij er van vonden

Buurman & Buurman gaan kamperen theater recensie - Reisliefde

De kinderen vonden het in 1 woord geweldig; vanaf de opkomst tot en met het einde zaten ze op het puntje van hun stoel om maar vooral niets te missen. Soms ook letterlijk omdat een groot deel van de show vrij laag direct op de grond van het podium plaatsvindt en we vrij vooraan in de zaal zitten en ze daarom vooral tegen de mensen voor ze aan keken (ondanks de stoelverhogers) en dus heel veel misten en ze onrustig zaten te wiebelen. Tip: Als je dus kan kiezen waar je zit; zoek een wat hoger plekje 😉

De humor sloeg in ieder geval goed aan; er zaten een aantal slapstickachtige momenten in verwerkt waarbij ze zaten te stuiteren van het lachen. Juist de hele voorspelbare dingen met veel herhaling zoals het toeteren scoren natuurlijk hoog bij de wat jongere kinderen in de zaal! Af en toe wordt er ook interactie gezocht met het publiek, bijvoorbeeld als er opeens een haai blijkt te zwemmen in de vijver of de specht begint te ‘kloppen’. Op een ander moment als ze midden in een ‘spannend’ verhaal zitten en er oogjes opgloeien in de boom wordt er niet op ingegaan. Natuurlijk wordt er ook gezongen, niet teveel zodat het geen musical wordt, maar gewoon ter afwisseling op de dialogen.

Ook dit keer heeft het decor en met name de rekwisieten een groot aandeel in het geheel; van de caravan die op een gegeven moment helemaal uit elkaar valt tot en met de bomen in de storm. Toch valt het me eerlijk gezegd wel een beetje tegen. De vorige voorstelling was gewoon geniaal vooral ook met dat huis en de interactie die dat opleverde en leuk voor jong en oud, dit keer heb ik toch het gevoel dat vooral de kinderen het geweldig vonden en ook al zit ik op het einde ook met tranen in mijn ogen valt het een beetje tegen omdat de verwachtingen hoger waren. Er zitten minder ‘doordenkers’ in. Maar het blijft buurman en buurman precies zoals je ze kent van de tv!

De première

Een uur voor de voorstelling waren we al welkom voor wat inloopactiviteiten; zo was er een ballonkunstenaar, konden de kinderen schminken en was er een lange knutsel- / tekentafel ingericht waar ze konden spelen. De bar was open en voor kinderen was er een tafel vol met bekers limonade, ook konden ze zitten aan een lage tafel om Buurman & Buurman kaarten en tekeningen te kleuren. De tijd vloog voorbij en voor we het wisten ging de gong die ons naar de zaal maande. Toen iedereen een plekje had gevonden ging het licht uit en kon de voorstelling beginnen.

Na afloop was er nog een after party compleet met KidsDJ, aangezien ik zelf toch niet helemaal fit was gingen we echter meteen na de voorstelling naar huis. En niet met lege handen want de kinderen kregen onder andere een zak suikervrije marshmallows en een DVD mee om thuis één van de eerdere voorstellingen te bekijken.

Meer informatie en de speellijst vind je hier.