Casper en Emma in de Bergen film recensie

De vriendschap tussen Casper en Emma en hun knuffels staat centraal in een aantal films en series. Deze series komen uit Zweden maar worden Nederlands nagesynchroniseerd zodat het ook voor jonge kinderen goed te volgen is. Vanaf 1 juni is het derde deel: Casper en Emma in de bergen in de bioscoop te zien. Daar hoort natuurlijk een première bij, en daarvoor was wel een heel bijzondere locatie uitgezocht. Omdat manlief moest werken, ja ook op zondag, ging ik met de kinderen op stap.

Casper en Emma in de Bergen

Het is vakantie en Casper en Emma staan te trappelen om met hun knuffels, Welpje en Mevrouw Konijn, op reis te gaan. Caspers vader heeft een avontuurlijk verblijf geboekt in een park in de bergen, ver van de bewoonde wereld. Niet alleen Caspers ouders gaan mee, maar ook Emma’s moeder en Aksel, een goede vriend van Caspers vader.

Casper vindt het zielig voor Emma dat ze haar vader zo mist en hoopt dat haar moeder en Aksel verliefd op elkaar worden. Dan zou Emma weer een perfect gezin hebben. Maar helaas: de vonk tussen Aksel en Emma’s moeder slaat niet over. Casper blijft hardnekkig proberen de twee te koppelen, maar neemt daarbij steeds meer risico’s. En dat in de woeste natuur van Noorwegen; als dat maar goed afloopt…

De première

Casper en Emma in de Bergen film recensie - Reisliefde

Voor de première van deze film hebben ze een kindvriendelijke plek in Nederland uitgekozen; namelijk in het theater van het pretpark Julianatoren, een overzichtelijk park met attracties die zeer geschikt zijn voor jonge kinderen. Voor openingstijd mochten we naar binnen, bij de ingang werden we verwelkomd met emmertjes popcorn en kregen de kinderen iets te drinken.

Op het scherm werden alvast filmpjes vertoond van Meneer Kaasschaaf en Mevrouw Suikerspin, die kwamen ook nog even zelf het publiek welkom heten. Daar zaten naast bloggers / pers, ook prijswinnaars en de kinderen die de stemmen hebben ingesproken tussen. Het was een volle zaal, fijn aan deze opstelling is dat de voorste bankjes puur voor de kinderen zijn en volwassenen aan de zijkant of achteraan kunnen plaatsnemen.

Mevrouw Suikerspin had de twee knuffels die door het publiek gingen om vast te houden. Daarna gingen de lichten uit en begon toch echt de film. Na afloop kregen alle kinderen een ballon mee.

Wat vonden wij er van?

Zelf vond ik het een geweldige film, tenminste voor zover we gezien hebben. Want na ruim een uur moest dochterlief naar het toilet, ook al waren we voor de zekerheid vooraf al geweest en had zoonlief al een paar keer aangegeven dat hij naar buiten wilde. Iedere keer zag hij die deur opengaan, dus wilde hij zelf ook. Na de wc kreeg ik ze dus niet meer mee naar binnen en zijn we het park in gegaan. Niet heel netjes, maar op een krijsende peuter die tegen zijn zin terug moet zit ook niemand te wachten.

Het is een eenvoudig verhaal waarin vriendschap centraal staat en een maatschappelijk thema; namelijk verliefd worden en een ‘nieuwe’ papa centraal staan. Heel mooi om te zien hoe ze dat toegankelijk maken voor kinderen. De rol van de knuffels vind ik ook altijd heel mooi, sluit goed aan bij de belevingswereld van de kinderen. En dan die omgeving waarin dit is gefilmd, schitterend. Ik zou er zo heen willen!

Zoonlief van drie vond het dus iets minder, de film was voor hem iets te lang. In het begin was hij zeer geconcentreerd aan het kijken, maar op een gegeven moment was hij de concentratie kwijt. Het begon ook warm te worden in de zaal en er ontstond best wel geroezemoes en dan is hij snel afgeleid. De beer en de knuffels hebben wel heel veel indruk op hem gemaakt, daar had hij het later nog over.

Dochterlief van vier vond het ook een geweldige film, ademloos heeft ze gekeken. Sommige stukjes als het toch een beetje spannend wordt kwam ze bij me zitten maar daarna keek ze weer verder. Thuis kijkt zij ook wel eens naar Casper en Emma en vindt het leuk om te zien, de leeftijd van deze twee kinderen sluit natuurlijk ook wel aan bij haar belevingswereld.

In de film zitten ook een aantal grapjes verwerkt, zoals dat er iemand het water in valt. En spannende momenten, zoals het moment dat er een knuffel wegdrijft, of dat er een beer te zien is. Op die momenten leeft het hele publiek mee en kan je de spanning voelen of gaat er een lachsalvo door de zaal.

Meer informatie over deze film vind je hier.

Middagje Julianatoren

Natuurlijk hebben we ons ook nog prima vermaakt in het park. Ik was bang dat ze het vanwege de warmte snel zat zouden zijn, maar ze hielden het erg lang vol. Het was vrij rustig dus waren er nauwelijks rijen en konden ze soms een paar keer achter elkaar in een attractie. Een jaar geleden waren we hier ook al geweest en ook al is het niet heel groot, toch kwamen we dit jaar weer nieuwe attracties tegen die we de vorige keer helemaal gemist hebben.

Dit jaar durfden ze ook al meer dan vorig jaar, al was het reuzenrad nog steeds geen heel groot succes. Ondanks dat ze zelf daarom gevraagd hadden. Dit keer hebben we ook de Julianatoren zelf beklommen, om even te genieten van het uitzicht. Het was helder weer, dus we konden heel erg ver kijken. Rond drie uur was het toch echt tijd om weer naar huis te gaan, het was nog een stuk rijden en maandag is er gewoon weer school.