Dolittle film recensie

Dolittle film recensie

Afgelopen zondag was het weer zo ver; al vroeg ging de wekker want de kinderen wilden heel graag naar de première van Dolittle in Pathé Arena. Vooraf hadden ze al een voorstukje gezien toen we in de kerstvakantie naar de bioscoop waren en vroegen meteen of we daar ook heen gingen. Vooral de vele dieren en de humor trok ze direct aan.

Dochter trok haar mooiste jurk aan die ze kon vinden en zoonlief ging in een bananentrui; want apen 😉 En zoals altijd was het een groot feest met lekkere hapjes, koffie voor papa en de Efteling Radio die er een feestje van maakte. En dat om negen uur in de ochtend… Daarna was het tijd om naar de zaal te gaan om zelf de film te zien!

Dolittle film recensie - Reisliefde

Het verhaal

Robert Downey Jr. brengt het beroemde personage Dr. Dolittle tot leven in de epische nieuwe 3D-avonturenfilm DOLITTLE, voor de hele familie.

De excentrieke Dr. John Dolittle leeft in Dolittle Manor met alleen zijn exotische dieren als gezelschap. Wanneer de jonge Koningin Victoria ernstig ziek wordt, gaat Dolittle op zoek naar een geneesmiddel dat alleen te vinden is op een mythisch eiland. Tijdens deze reis beleeft hij samen met zijn bijzondere dierenvrienden gevaarlijke avonturen, waarbij hij oude vijanden tegenkomt en hij nieuwe wonderlijke wezens ontdekt.

Op deze zoektocht krijgt de dokter gezelschap van een jonge leerling en een bonte stoet aan dierenvrienden, waaronder een paniekerige gorilla, een enthousiaste, maar onnozele eend, een cynische struisvogel die continu kibbelt met een vrolijke ijsbeer, en een eigenwijze papegaai.

Trailer

De cast

Dolittle film recensie - Reisliefde

In deze avontuurlijke 3D-film voor de hele familie zijn bekende namen aangetrokken; zo zijn Harry Collet, Antonio Banderas, Michael Sheen en Jim Broadbent te zien. Daarnaast zijn de stemmen te horen van Rami Malek, Octavia Spencer, Kumail Nanjiani, John Cena, Emma Thompson, Marion Cotillard, Frances de la Tour, Carmen Ejogo, Ralph Fiennes, Selena Gomez, Tom Holland en Craig Robinson.

Voor de Nederlandse vertaling sprak Fedja van Huêt de stem in van Dr. Dolittle (Robert Downey jr.) en Roman Derwig is te horen als Tommy Stubbins (Harry Collet), de jongen die meegaat op Dolittle’s avontuur. Eddy Zoëy en Gijs Naber zijn respectievelijk Dr. Mudfly (Michael Sheen) en Rassouli (Antonio Banderas). Stefania is Lady Rose (Carmel Laniado) en Derek de Lint zal te horen zijn als Lord Badgley (Jim Broadbent). De stemmen van de dieren worden ingesproken door Ilse Warringa (Poly de papegaai), Jamie Trenité (Chee-Chee de gorilla), Dennis van der Geest (Yoshi de ijsbeer), Rayen Panday (Plimpton de struisvogel), Edsilia Rombley (Dab-Dab de eend), Thekla Reuten (Tutu de vos), André Dongelmans (James de libelle), Pip Pellens (Betsy de giraffe), Pim Wessels (Jip de hond), Derek de Lint (Lord Badgley), Murth Mossel (Kevin de eekhoorn) en Bibian Mentel als Minnie de grijze suikereekhoorn.

DOLITTLE is geregisseerd door Oscar ® winnaar Stephen Gaghan en geproduceerd door Joe Roth en Jeff Kirschenbaum voor Roth/Kirschenbaum Films en door Susan Downey voor Team Downey. Robert Downey Jr., Sarah Bradshaw en Zachary Roth zijn uitvoerend producenten.

Wat vinden ze er van?

Dolittle film recensie - Reisliefde

De eerste opmerking van manlief die mee was; dat het verhaal van deze film echt heel anders is dan het origineel of de latere verfilming. Zelf kende ik het verhaal nog niet en de kinderen ook nog niet, dus wij hadden daar geen last van. Het is wel gewoon een film van topniveau. Wat de kinderen nog wel het leukst vonden was het grote aantal dieren dat meedeed aan de film. In de auto op de terugweg bleven ze maar opnoemen welke dieren ze allemaal voorbij hadden zien komen. Van gorilla’s tot papegaaien, maar ook eekhoorns en giraffen.