Skip to Content

Drukte op Schiphol; tips ter voorbereiding

Drukte op Schiphol; tips ter voorbereiding

De zomervakantie staat voor de deur, en op Schiphol is het drukker dan ooit. De nieuwsberichten en waarschuwingen liegen er niet om en het aantal verhalen van mensen die de vlucht missen neemt ook toe. Een week voor het begin van de vakantieperiode, vertrok ik zelf van Schiphol en ervaarde ik zelf hoe druk het hier was en heb ik ook een aantal tips voor als je binnenkort vanaf Schiphol (of een ander vliegveld) vertrekt. Want niet alleen Schiphol is druk!

Voorbereiding

Check vooraf goed hoe laat je vliegt en vanaf welke vertrekhal je gaat. Als je aankomt op Schiphol mag je pas 4 uur voordat je gaat vliegen de vertrekhal in. Ben je eerder, moet je wachten op Schiphol Plaza, daar was het toen nog relatief rustig. Bij de roltrap naar de vertrekhal stond een kleine rij maar liep ook aardig door. Mij werd niet gevraagd hoe laat ik vloog, maar van een medereiziger hoorde ik dat zij wel ‘gecontroleerd’ werd.

Schiphol geeft hier online aan wat de verwachte drukte is op de vertrekdag en ook de dag van aankomst. Daar staat ook bij dat je in de app meer informatie kan vinden over waar het druk is en hoe het zit met jouw vlucht. Mijn ervaring is echter dat deze informatie daar niet wordt weergegeven. Wel krijg je handig een melding met herinnering dat je kan boarden, en bij terugkomst wanneer de bagage op de band komt.

Bagage

Op Schiphol is er een groot tekort aan personeel, en dat merk je ook terug als je reist met bagage. Als je vertrekt van Schiphol zijn de incheckbalies pas 2 uur voor vertrek open, ook als je de self-drop-offbalies gebruikt. Iemand anders laten inchecken is geen optie, want voordat je in de rij gaat staan word je identiteitsbewijs en ticket gecontroleerd. Om die reden hebben wij besloten om alleen met handbagage te reizen zodat we meteen in de rij konden gaan staan en we aan de ‘andere kant’ nog even tijd hadden om te zitten en te ontbijten.

Eenmaal in het vliegtuig hebben we echter nog een uur moeten wachten op mensen die in de rij stonden bij de security, en ook bij andere vluchten zagen we enorme vertragingen van vliegtuigen die aan het wachten waren. Er zijn echter ook vluchten die wel ‘op tijd’ vertrekken en niet wachten. Het ligt dus echt aan de maatschappij en de vlucht zelf of er wel of niet gewacht wordt.

Als je reist met check-inbagage en deze is wel aan boord is de kans groot dat er op je gewacht wordt, want anders is er weer personeel nodig om jouw bagage uit te laden. Vanwege Europese wetgeving mag bagage namelijk niet meereizen als de passagier niet aan boord is.

In de wachtrij

Toen ik in de wachtrij ging staan begon deze buiten Schiphol in de tunnel van tenten en stonden in het stukje zonder tent net voor de knik. We keken hoe laat het toen was, en hoe laat het was toen we door de securitycheck waren. We hadden hier ruim twee uur over gedaan, toen we vrijdag terug kwamen zag ik echter dat de rij nog veel langer was en ook weer terug liep.

Zorg dan ook dat je goed voorbereid in de rij gaat staan; ga vooraf naar de wc en zorg voor wat drinken / suiker om flauwvallen te voorkomen. Je bent echt niet de eerste die dit zal overkomen! Hier en daar staat er beveiliging / een host om de rij in de gaten te houden. Voor kinderen is het ook handig om iets mee te nemen om zich in de rij mee te vermaken. In principe loopt de rij wel redelijk door, dus je staat niet lang stil.

Als de rij weer binnen staat kom je bij een beeldscherm waar de verwachte wachttijd staat aangegeven; op dat punt is dat 60/70 minuten. Ook boven staat er weer een scherm met 35 minuten wachttijd. Onze ervaring is dat deze wel overeen kwamen met de daadwerkelijke wachttijd. Vlak voor de trap naar de security is er een poortje waar je je vliegticket moet scannen (op papier of digitaal). Vervolgens moet je even wachten tot je de trap op mag. Op de trap zelf mag er namelijk niemand blijven staan ivm veiligheid. Eenmaal boven slingert de rij nog een aantal keer heen en weer, maar lijkt hij wel een stuk sneller te gaan.

Let op: Ook als je business class vliegt of priority hebt is er een rij, al is deze wel iets korter dan de andere rij.

Snelle security check

Gelukkig hebben ze een aantal jaar geleden geïnvesteerd in goede apparaten op Schiphol zodat je niet alles uit je tas hoeft te halen. Zorg wel dat je zakken leeg zijn, dat je riem af is (als je een metalen gesp hebt) en probeer ook metalen onderdelen zoals je bh of ritssluitingen te vermijden als je niet gefouilleerd wilt worden. Schoenen die boven de enkel uit komen moeten ook uitgetrokken worden.

Vloeistoffen en ook laptops mogen gewoon in de tassen blijven zitten. Ook wordt er niet gekeken naar de hoeveelheid vloeistof die je mee hebt (op andere vliegvelden als je terug gaat kan dit wel het geval zijn). Ook flesjes water of drinken mogen gewoon mee. Wel werd mijn tas met het flesje water na de scan aan nadere inspectie onderworpen. Het flesje water werd uit het zijvakje gehaald en in een apparaat gemeten of het ook echt water was.

Aankomst Schiphol

Ook als je terugvliegt naar Schiphol moet je rekening houden met vertraging. Zo hebben wij tien minuten moeten wachten bij de gate, dit omdat er geen personeel was om het vliegtuig aan te sluiten. Blijf dus rustig zitten totdat de deur geopend is. Anders kun je wel even blijven staan.

Als je reist met bagage kan het ook erg lang duren voordat deze op de band is terug te vinden. Ik was met de trein al bijna thuis (drie kwartier verder) toen ik een melding kreeg vanuit de Schiphol-app dat de bagage op de band werd geladen. Als je dus nog even wat wilt eten / drinken heb je daar alle tijd voor. 😉 Zodra je de melding krijgt kun je alsnog richting de bagagehal.

Vermiste of beschadigde bagage

In de bagagehal valt het al snel op; de grote stapels van koffers en tassen die van de band zijn gehaald en zomaar in de hal liggen. Deze schijnen hier al een paar weken te staan, omdat er toen flinke storingen waren en door de gecancelde vluchten en er nog geen personeel is om dit in te halen. Ook bij de balie waar je een melding moet doen bij vermiste of beschadigde bagage stond een lange rij. De Consumentenbond heeft een handig overzicht gemaakt met tips wat je moet doen als je je bagage kwijt bent.

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.