Duimelot; interactief theater recensie

Duimelot; interactief theater recensie

We mochten naar de kindervoorstelling ‘Duimelot” in De Krakeling in Amsterdam namens Mamaliefde. Daar zeiden we natuurlijk meteen ‘ja’ op. Zondag 2 april reisden we af naar het zonnige centrum van Amsterdam. Hand in hand liep ik met Yvette en Olivier om naar een heuse kindervoorstelling te gaan. Leuk!

Theaterfan

Ik ben zelf dol op theater en ga veel voorstellingen af. Mijn kleintjes heb ik er nog niet eerder mee naartoe genomen. Dolgraag breng ik hen cultuur en theater bij in hun opvoeding. Het is er nog niet van gekomen omdat ik ze gewoonweg nog iets te jong vind. Tot deze uitnodiging voorbij kwam. De voorstelling was voor kleintjes van 1,5 tot 3, dus ideaal voor mijn ukkies. Met de knuffels onder hun armpjes gingen we naar een heus slaapfeestje. Ze konden niet wachten. Ik gaf ze wel een max. van 2 knuffels p.p, want ze wilden serieus hun hele collectie knuffels meenemen.

Duimelot, een kindervoorstelling

Duimelot houdt erg van slapen en ligt het liefst de hele dag opgekruld onder haar dekentje. Toen wij bij haar in het theater op bezoek waren, was ze wakker en mochten we samen liedjes zingen en muziek maken. Ze was nog steeds wel heel slaperig, dat best aanstekelijk werkte. Duimelot is een theatersolo van actrice, zangeres en maker Maud Dolsma. Het is speciaal gemaakt voor dreumesen en peuters van anderhalf tot 3 jaar oud. Ze is ook wel bekend geworden van Alleen op de wereld, Alice in Wonderland en van de tv-serie Flikken Maastricht.

Belevenis

De voorstelling was in het souterrain van De Krakeling. Een knusse ruimte waar we op een kussen op de grond konden plaats nemen. Er waren allemaal doeken om ons heen gedrapeerd dat een dromerige sfeer creëerde. Olivier en Yvette kropen dicht tegen me aan, want vonden het bere-spannend. Door de vlakke vloer zit je als publiek dicht bij de voorstelling en de acteurs. In dit geval enkel slaperige Duimelot.

Yvette had haar mooiste rokje aangetrokken om te kunnen springen, dansen en draaien. Haar konijn en schaapje hield ze stevig vast om de slaperige duimelot te aanschouwen. Olivier luisterde op zijn gemak en observeerde de boel vol interesse. Hij had zijn twee hondjes bij zich en kroop dicht tegen me aan. De zintuigen werden op verschillende manieren geprikkeld en ik zag de kinderen lief wegdromen. De voorstelling duurde 30 minuten, dat voor kleintjes voldoende is. De reacties uit de zaal waren schattig. Alle kleintjes genoten van de show. Het was een mooie manier om de kinderen met theater kennis te laten maken.

Maud Dolsma over Duimelot

Toen het zoontje van Maud Dolsma twee was, luisterde ze samen naar muziek op de platenspeler van haar moeder. ‘Plate draaie’ zei haar zoontje al op jonge leeftijd. “Zijn blik ging op oneindig en hij vertrok naar ik weet niet waar. Het was er in elk geval fijn”, aldus Maud. Het vermogen van kleine kinderen om echt te luisteren en om echt iets te ervaren vindt ze bijzonder.

Hier kan ik het helemaal mee eens zijn. Theater maakt ruimte voor verbeelding, verwondering, en geeft een open blik op de wereld. Het was een bijzondere ervaring voor mijn kinderen waar ik ze graag meer van mee zou willen geven. We hebben genoten van de voorstelling en in 30 minuten waanden ze zich in een andere wereld.

De Krakeling

Duimelot; interactief theater recensie - Reisliefde

In het centrum van Amsterdam is dit hét theater waar kinderen en hun familie kunnen genieten van leuke theatervoorstellingen. Bekende en ook nieuwe, veelbelovende theatertalenten zijn er regelmatig te zien. Er is een groot scala aan theatervoorstellingen te zien. De prijzen zijn ook vriendelijk. Voor €6,50 (kind)/€8,50 (volwassenen) hebben we deze voorstelling kunnen bezoeken en mijn kinderen een bijzondere voorstelling laten beleven.

THEATERGROEP: Maastheater en dans
CONCEPT, TEKST, MUZIEK: Maud Dolsma
SPEL: Maud Dolsma