Skip to Content

Grotten van Škocjan in Postojna Slovenië

Eén van de meest populaire uitjes in Slovenië is een bezoek aan de Postojnagrotten van Škocjan in het oosten van het land en op 50 km vanaf de hoofdstad Ljubljana. Met ruim 20 km is het de op een na grootste druipsteengrot ter wereld, waardoor het ieder jaar door een miljoen bezoekers bezocht wordt. Vlakbij de grotten vind je het Predjama Grad, een uniek grotkasteel dat prima te combineren is op een dagje uit. Daarnaast is er nog een expo en een ondergrondse dierentuin die met een combiticket bezocht kunnen worden.

Postojna Jama grotten van Škocjan

Postojna grotten in Slovenië; de op 1 na grootste druipsteengrot ter wereld

De grotten van Postojna is een zogenaamde karstgrottenstelsel in Slovenië, de grotten werden gevormd door de rivier de Pivka. Met een lengte van 20.570 m is het de langste grot van Slovenië en de op een na grootste druipsteengrot ter wereld. Ongeveer een kwart van de grotten is te bezoeken; maar liefst 5,3 km van de grotten zijn toegankelijk voor het publiek. De grotten zijn elke dag geopend en zijn bij de meest bezochte toeristische attracties van het land.

Deze grotten werden in de 13e eeuw ontdekt en later beschreven in de 17e eeuw. Er was toen echter slechts een deel van de grotten bekend. In 1818 werd er een nieuw gedeelte ontdekt toen de grotten werden voorbereid op bezoekers waaronder de Oostenrijkse keizer Frans I. Een jaar later in 1819 werden de grotten geopend voor bezoekers. Als een van de eerste plekken, nog voor de hoofdstad, werden in 1884 de grotten voorzien van elektrisch licht waardoor er meer toeristen kwamen. Ook werden er rails aangelegd voor een treintje zodat bezoekers niet zoveel hoeven te lopen, en toch de mooiste grotten kunnen bezoeken.

Kaartjes kopen

Grotten van Škocjan in Postojna Slovenië - Reisliefde

Toen we aankwamen leek het mee te vallen qua drukte, we werden naar een parkeerplaats verwezen die dichtbij de grotten waren waar nog voldoende plaats was. Vanaf daar was het een paar meter lopen naar de grotten waar het een stuk drukker bleek te zijn en er een enorme rij stond bij de ticketbalie. Ik had online kaartjes gereserveerd zodat we niet uren zouden hoeven te wachten. Ik had ook rekening gehouden met file en parkeren, echter toen de oprit naar de snelweg was afgesloten en we maar liefst drie kwartier moesten omrijden tot aan de volgende oprit was dat iets teveel waardoor we toch net te laat waren.

We liepen toch gewoon door naar de grotten waar ook weer een enorme rij stond, toen die eenmaal in beweging kwam mochten we helaas niet mee maar moesten we toch in de rij bij de balie gaan staan om van tijdsslot te ruilen. Maar liefst na vijftig minuten waren we eindelijk aan de beurt en werden we naar een ander loket verwezen. Gelukkig kon het daar omgewisseld worden en kregen we advies over de beste volgorde om alles te bezoeken.

Treintje

Grotten van Škocjan in Postojna Slovenië - Reisliefde

Nu stonden we wel ruim op tijd klaar in de rij om de grotten te bezoeken, nadat de kaartjes waren gecontroleerd konden we kiezen uit verschillende groepen; een Engelstalige, Duitstalige en met een audio guide. Wij gingen mee met de Engelstalige groep en konden doorlopen naar een hal waar de treintjes klaar stonden en we al vrij snel meegenomen werden door een prachtige rit door de grotten. In ongeveer 20 minuten legden we 4 km af en reden we door tunnels maar ook door grotten met stalagmieten en stalagtieten. Goed om direct een indruk te krijgen van wat ons te wachten staat.

Op de heenweg kwamen we geen enkel ander treintje tegen, maar op de terugweg kwamen we meerdere treintjes tegen die in volle vaart ons tegemoet reden. Deze groepen lopen dus echt vrij kort op elkaar.

Wandeling

Grotten van Škocjan in Postojna Slovenië - Reisliefde

Nadat iedereen uitgestapt was, wandelden we de grotten in met de groep. Dit ging op volle snelheid, zodat er vrij weinig tijd was om rond te kijken of foto’s te maken. Helemaal omdat je in de schemer toch tijd moet nemen om niet bewogen foto’s te krijgen. De foto’s hierboven zijn echt een paar uitzonderingen. Als eerste gingen we een stuk stijgen, dit was ook het grootste hoogteverschil met een klim en afdaling (zonder traptreden). Daarna volgde de eerste uitleg van de gids over de grotten.

Vervolgens kwamen we aan bij de zogenaamde Russische brug, een brug die aan het begin van de 20e eeuw werd aangelegd door Russische krijgsgevangen om het oude gedeelte van de grotten te verbinden met de nieuwer ontdekte kamers. Ook hier liepen we in een enorm snel tempo doorheen, wel werd de groep steeds uitgerekter waardoor er wat gaten ontstonden. In het begin zagen we een aantal zwarte formaties, de meesten waren wit en helder en we kwamen op het einde een paar rode tegen.

Maar echt tijd om stil te staan en rustig rond te kijken, omdat de volgende groep er al achteraan zit en je dus toch bij je groep wil blijven. Om de grotten met elkaar te verbinden zijn er door de Russen ook tunnels aangelegd zodat je overal maar 1x komt en niet heen en weer hoeft te lopen. Je komt daardoor onder de brug uit. Daarna kwamen we nog in een grot waar kort wat werd verteld over de olmengrot en stond er een aquarium waar er 6 in leefden.

Het laatste deel van de route waren er niet veel grotten meer, maar kwamen we wel door de grootste grot heen die ook wel de Mammoetkamer wordt genoemd. Hier heb je ook een echo van maar liefst 6 seconden en worden er voorstellingen en shows georganiseerd voor duizenden mensen. Ideaal dus voor een korte demonstratie, in plaats daarvan werden we door een souvenirshop geleid en moesten we een paar minuten wachten tot we door konden lopen naar het treinstation om weer teruggebracht te worden naar de ingang.

Heel eerlijk; dit bezoek viel me dus best wel tegen. We waren in totaal ongeveer een uurtje binnen tot we weer daglicht zagen. Er waren best mooie kamers en formaties, maar doordat we er zo snel doorheen liepen was er geen tijd om echt naar te kijken. Het was nu echt een gevalletje been there, done that. Daardoor vind ik het eigenlijk zonde van het tijd en geld, je kan dan beter naar kleinere grotten gaan waar meer tijd wordt genomen voor de rondleiding. Of er een unieke ervaring bij zit zoals het boottochtje of een klein concert zoals in de grotten op Mallorca.

Naast deze grotten zijn er ook nog andere druipsteengrotten zoals Pivka Jama, Otoska Jama, Planinska Jama en de door UNESCO beschermde Grotten van Škocjan. Deze zijn een stuk minder bekend en daardoor een stuk rustiger en ook zeker de moeite waard.

Vivarium; ondergrondse dierentuin

Grotten van Škocjan in Postojna Slovenië - Reisliefde

In het donker van de grotten leven slechts enkele dieren, een daarvan is de grottenolm een soort salamander. Ze worden ook wel babydraken genoemd. De olm is de enige strikt in grotten levende gewervelde in Europa. Omdat deze dieren compleet in het donker leven hebben ze geen ogen om mee te zien, maar hebben ze andere tastzintuigen ontwikkeld. De ledematen en de vingers en tenen zijn gedegenereerd en zeer klein. De kop is duidelijk te onderscheiden van de rest van het lichaam door de opvallende externe kieuwen direct achter de schedel. Deze olm leeft alleen in de grotten langs de kustlijn van de Balkan.

Om rustig dit diertje te kunnen bekijken kun je een bezoekje brengen aan het Vivarium. Een soort ondergrondse dierentuin in een kleine druipsteengrot waar je aquaria en terraria vindt met deze dieren, maar ook andere dieren die in de grotten leven zoals spinnen en vissen. De kinderen vonden het erg leuk om hier langs te kopen en te kijken. Het voordeel is dat je hier op je rust even overal kan kijken in plaats van snel langs lopen omdat er nog tientallen anderen het diertje willen zien. We waren hier ongeveer in een half uurtje mee klaar.

Expo

Grotten van Škocjan in Postojna Slovenië - Reisliefde

In een zwart gebouw achter de ticketbalie vind je een expo waarin je meerdere tentoonstellingen vindt. Zo kom je onder andere meer te weten over het karstgebied en de weg die water aflegt van de bron tot aan de kraan. Deze karsttentoonstelling heeft zelfs internationale prijzen gewonnen. Ook is er een kleine gang met een aantal presentaties over de geschiedenis van de grotten en de derde was volgens mij iets met vlinders in dit gebied. Ook hier waren we in ongeveer een half uurtje klaar, ook omdat we hierna nog de grotten moesten bezoeken en we natuurlijk niet te laat wilden komen.

Meer informatie vind je hier.

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)