Het Wad natuurfilm recensie

Het Wad natuurfilm recensie

De Waddenzee; het enige werelderfgoed wat we in Nederland hebben, tenminste nu nog wel want dit gebied wordt bedreigd vanaf verschillende kanten. En dat terwijl het zo’n unieke omgeving is. Bij Landal Greenparks staat, zoals de naam het eigenlijk al zegt, de natuur heel hoog in het vaandel. De vakantieparken liggen in of vlakbij natuurparken zodat je zó van je accommodatie op pad kan om te gaan wandelen, fietsen of op andere manieren de omgeving te ontdekken.

Of je nu in het puntje van Limburg zit vlakbij het drielandenpunt, midden op de Veluwe of zoals afgelopen weekend in het noorden van het land bij de Waddenzee en het Lauwersmeer. Geen wonder dus dat ze een samenwerking zijn aangegaan met ecoloog en filmmaker Ruben Smit die bekend is geworden door de film ‘De Nieuwe Wildernis’, en hoofdsponsor zijn van zijn nieuwe film. Hij was ook tijdens het weekend op Landal Esonstad aanwezig om zijn nieuwste film Het Wad te promoten, en vervolgens ook om samen in deze omgeving op pad te gaan.

Het Wad – Ruben Smit

Het Wad natuurfilm recensie - Reisliefde

De première van de film Het Wad is op 1 oktober in het WTC Leeuwarden met een unieke voorstelling die nu al uitverkocht is. Vanaf 4 oktober zal de film ook in de bioscoop te zien zijn. De film is gemaakt met uniek 4hd beeldmateriaal wat in slechts 15 bioscopen in Nederland mogelijk is. Daardoor kan je nog meer genieten van de schitterende natuurbeelden over dit ecosysteem die voorbij komen.

We hebben dus alleen nog maar de trailer en een aantal scènes hieruit mogen zien, waarbij we wat achtergrondinformatie kregen over de film. Bijvoorbeeld wat hij heeft moeten doen voor de beelden of de geluiden, wat technische achtergrondinformatie en zijn motivatie om dit schitterende project te mogen doen. Je denkt misschien ‘leuk, wat natuurbeelden’, maar wat je niet ziet is dat het een project is geweest van een aantal jaar waar een heel team aan heeft gewerkt. Van oorsprong is Ruben Smit een ecoloog die vanuit passie hier in is gerold.

Aan het einde van 2019 zal de film in een aangepaste serie te zien zijn op de tv.

Pure emotie

Zoals gezegd hebben we slechts een aantal scènes gezien, maar wat een emotie spreekt hier uit. Van films met humor van vogels die op zoek zijn naar voedsel op de grens tussen land en water. Maar ook heftigere emoties, want het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn en zit vol spanning en gevaar. Ook dat zie je terug in de film, zo was er een scène waarin de grijze zeehond op jacht is en dat lijdt tot een zeer pittige situatie waarbij dochterlief toch even heel dicht tegen me aankroop en haar handen voor haar ogen hield omdat ze het moeilijk vond om te zien.

Heel mooi is ook om te zien hoe puur het moederschap is, dat alles draait om bescherming en liefde van je kinderen. Dat is ook wat als een rode draad door het geheel heen loopt en het in het leven om gaat. Bijzonder is dat dit ook in het persoonlijke leven van Ruben Smit terugkomt, na twee oudere kinderen is er vorig jaar tijdens het filmen nog één bij gekomen. Er lopen meerdere verhaallijnen door elkaar, zoals je in een normale film ook kan verwachten. Daardoor zal je op het puntje van je stoel zitten in afwachting hoe bepaalde situaties zullen aflopen.

Het Wad op

Na afloop van de film stapten we aan boord van een boot waarmee we het Lauwersmeer opvoeren en vervolgens via de Robbengatsluis de Waddenzee op. Alleen al door de sluis heen varen was een unieke ervaring voor de kinderen. Op de Waddenzee was het helaas op dit moment hoog water waardoor er geen zandvlaktes te zien waren en dus ook geen zeehonden. Boven een zandplaat gingen we even voor anker zodat de motor uit kon en Ruben geïnterviewd kon worden voor twee cameracrews die mee waren aan boord. De kinderen vonden het natuurlijk heel inspirerend al die camera’s aan boord en hebben met de tablet en fototoestel ook wat foto’s en filmpjes gemaakt 😉 Zoonlief mocht zelfs nog even plaatsnemen op de stoel van de schipper en het roer vasthouden. Kortom een erg bijzondere ochtend.

Blijven dromen

Nog een paar weken tot de film te zien zal zijn in de bioscoop, waarna hij aan een nieuw project kan vinden. Toen ik hem sprak gaf hij aan voor een volgend project toch wel te overwegen om de grenzen over te gaan. Hij zou namelijk graag een vogeltrek willen volgen, deze vogels maken natuurlijk een (kleine) wereldreis. Daarbij is het maar goed dat hij niet alles zelf hoeft te doen maar beschikt over een goed team die voor hem ook opnamen kunnen maken.

Ben jij van plan om naar deze film te gaan of heb je eerder al een film van hem gezien?