Into the woods Disney recensie

Into the woods Disney recensie

Komende week is de nieuwste Disneyfilm van Into the Woods eindelijk ook in Nederland te zien. Dit is gewoon de ultieme musical film waarin verschillende traditionele sprookjes worden gemixt. Happily ever after is in dit verhaal niet vanzelfsprekend. Precies waarom eeuwenlang sprookjes werden doorverteld van ouders op kind. Om ze iets te leren, gehoorzaam te laten zijn en ze te waarschuwen. Bijzonder in deze film is de strijd tussen wat goed is en wat slecht.

Er zijn teveel redenen om op te noemen waarom jij ook absoluut de film Into the Woods in de bioscoop moet gaan zien. Hieronder deel ik er een aantal, ik zal mijn best doen om geen spoilers te verklappen. De film is vanaf donderdag in de bioscoop. Direct dus even die oppas regelen voor je kinderen en een gezellige date! Leuk met je partner of om er een vrouwenavond van te maken.

Sprookjes je blijven fascineren

En dan heb ik het niet over de klassieke Disneysprookjes vol prinsessen en prinsen met een happy end. Of sprookjes vol met elfen, trollen, dwergen en andere fantasyfiguren. Oke, vooruit: er is wel sprake van een heks, wolf en een reus en reuzin. Het gaat in deze film echt om de traditionele sprookjes zoals je ze kent uit de boeken volgens de Gebroeders Grimm.

Careful the things you say, Children will listen.
Careful the things you do, Children will see. And learn.
Careful the wish you make, Wishes are children.
Careful the path they take – Wishes come true, Not free…
“Finale / Children will listen”

Op realistische wijze worden de levens en verhalen van Roodkapje, Assepoester, Rapunzel en Sjaak en de Bonestaak met elkaar verbonden. Waarbij de bakker en zijn vrouw een centrale rol vervullen om alle sprookjes aan elkaar te ‘binden’. Deze sprookjes houden niet op bij ‘happily ever after’ maar gaan door. Ze volgen de personages nadat de sprookjes zoals wij kennen afgelopen zijn. En ze samen tot een nieuw verhaal samensmelten.

Je musical liefhebber bent

Into the Woods is een verfilming van de musical die in 1987 in première ging op Broadway. De musical won onder andere Tony® Awards voor beste muziek, script en beste actrice en ook nog eens vijf Drama Desk awards. Een aantal van deze liederen komen in de film terug. Het is dus niet het minsten verhaal dat nu op het witte doek vertoond wordt.

Zoals je kan verwachten van een musical wordt er een hoop gezongen: meer dan de helft van de tekst wordt gezongen. Zelfs Johnny Depp is zingend te bewonderen. Over het algemeen zijn het klassieke musicalliedjes die wat weg hebben van een mix tussen Annie en Oliver Twist. Dat kan misschien een beetje teveel zijn. Minpuntje is dat een deel verloren gaat in de vertaling, zowel bij de tekst als in de liedjes.

Witches can be right, Giants can be good.
You decide what’s right, You decide what’s good…
“No One is Alone”

Het liedje tussen Assepoester en Roodkapje, de bakker en Sjaak ‘No one is Alone’ springt er voor mij uit. Zowel qua tekst als zang. Zo mooi zoals de duetten worden gewisseld en er gesproken wordt over dat je niet alleen bent. En dat je zelf bepaald wat ‘right’ is voor jou, dat er geen ultieme goed en slecht is. Of dat iedereen fouten maakt: ook vaders en moeders.

Op de terugweg in de trein bleef het liedje ‘Into the Woods’ in mijn hoofd hangen. Gelukkig is alles terug te vinden op youtube. Drie keer raden wat er nu regelmatig op de achtergrond speelt… Een groot deel van de liedjes zing ik na twee dagen al mee. Zonder de film is de muziek zelfs nog veel beter! Goede muziek kan een film maken. Dat hebben ze bij Disney goed begrepen. Denk maar eens aan het liedje “Let it go” uit Frozen.

Je graag naar bekende acteurs kijkt

Voor deze film is er een echte sterrencast aangetrokken. Acteurs en actrices die elkaar ook al in eerdere films hebben ontmoet en dus met elkaar bekend zijn. De acteurs hebben ook een verzameling aan awards en prijzen achter hun naam staan. Dat voorspelt dus veel goeds. Met onder andere:

• Meryl StreepWie kent haar niet uit de film Mamma Mia! waarin ze voor het eerst zingend ten tonele verscheen. Of uit The Devil wears Prada. Dit keer in één van de hoofdrollen als de heks, en dan niet de traditionele slechte heks. Nee, je leeft zelfs met haar mee naarmate het verhaal vordert. Ik ben ook altijd zo onder de indruk van haar mimiek. De gezichtsuitdrukkingen spreken echt boekdelen.
  • Emily Blunt: In de rol van de bakkersvrouw, met als grootste wens een kindje te krijgen. Haar rol zet ze zo ontzettend sterk neer dat de bakker (James Corden) er een beetje bij verbleekt.
  • Johnny Depp: Sinds Pirates of the Carribean en Sjakie in de Chocoladefabriek of Finding Neverland ben ik fan van hem. De rol van de wolf is hem dan ook absoluut op het lijf geschreven. Zo mooi is het samenspel met Lilla Crawsford (Roodkapje). Het is gewoon jammer dat zijn aandeel in de film zo beperkt is.
  • Anna Kendrick: Bekend van de Twilight-films. In de geweldige rol als Assepoester. Zij is één van mijn favoriete personages in deze film, niet het standaard Disneyprinsesje maar eentje die voor zichzelf opkomt.
  • Christine Baranski: Was te zien in Mamma Mia of als de moeder van Leonard in The Big Bang Theory. Dit keer speelt ze de rol van de genadeloze stiefmoeder van de Assepoester. Haar lach is er eentje die echt bij dit karakter hoort.

De regisseur Rob Marshall, van onder andere Chicago en Pirates of the Carribeans on Strangers Tide en de producer John de Luca van Wicked zijn zeker ook niet de minste.

Je graag naar een film kijkt vanwege het acteerwerk

De combinatie van een professionele bekende cast en een goed verhaal zorgt er voor dat het echt draait om de personages zelf. Je leeft echt mee met de karakters, ze nemen je mee op hun pad in het bos. Natuurlijk zijn er hier en daar wat special effects; zoals de verdwijntrucs van de heks of Sjaak die in de bonenstaak zit. De basis ligt absoluut in puur acteerwerk.

Je humor kan waarderen

In de film zit enorm veel humor verwerkt. Met als hoogtepunt de scene waarbij je niet meer weet of je moet huilen omdat hij zo ‘slecht’ is of moet lachen, is die van de twee broers. De prins en troonopvolger op zoek naar zijn Assepoester, de intense ogen van Chris Pine laten je gewoon helemaal wegsmelten.  En zijn broer, de prins met een hart vol van liefde voor Rapunzel, waarvan het achterwerk van Billy Magnussen dat in een leren broek is gestoken niet erg is om naar te kijken als hij op of van het paard springt.

‘I was raised to be charming, not sincere’
Assepoester’s prins

Samen gaan ze een soort duel aan, natuurlijk in een zingende duet vorm. Waarbij ze elkaar vol vuur vertellen over hun ‘veroveringen’. De ontblote borstkassen van de heren, geloof me, de Chippendales zijn er niets bij, horen helemaal thuis in deze scene. Tip; Via youtube zoeken op agony original movie clip geeft een beeld, maar bij lange na niet zoals het in de bioscoop over komt.

Je houdt van mooie decors, scenery, kostuums en grime

Wat zeker ook genoemd moet worden zijn de geweldige decors en scenery’s. Van het gigantische kasteel (Dover Castle) waar het bal van Assepoester wordt gevierd, tot het huisje van de grootmoeder van Roodkapje en de watervallen waar het lied ‘Agony’ wordt gezongen in Bear Rails Park. De gehele film is opgenomen op diverse plekken in Engeland.

De kostuums, ontworpen door designer Colleen Atwood, ingetogen zoals de baljurk van Assepoester waarin toch enorm veel werk is gestoken. Het rode kapje, dat veel verder gaat dan een cape met muts. En natuurlijk de jurk van de heks, vooral na de verjonging. Er is ook goed gebruik gemaakt van de cape die hierin vastzit.

En tot slot de grime waarvan de wolf en de ‘oude’ heks er uit springen. Juist in de close-ups blijf je je hier over verwonderen.

Je helemaal kan laten opgaan in een verhaal

Je wordt echt meegezogen in het verhaal. Vanaf het eerste moment waarin de diverse sprookjesfiguren aan bod komen met hun ‘I wish’ tot het moment dat ze met elkaar verenigd zijn en de film is afgelopen. Je blijft echt zitten als de aftiteling begint met het gevoel: “Is het nu al afgelopen?” Tijdens de aftiteling komen er trouwens weer stukjes terug uit de film die het de moeite waard maken om het nog even rustig aan te doen. Zelfs als de lichten weer aan zijn.

Niet overtuigd?

Mocht je nog niet overtuigd zijn door bovenstaande redenen. Oordeel dan zelf op basis van deze trailer.

De moraal van deze film: Wees voorzichtig met wat je wenst. Als je wens uitkomt heeft het niet altijd het effect wat je verwacht. Dee film is een echte aanrader. Met liedjes die in je hoofd blijven zitten. Een geweldige sterrencast, producer en regisseur. De grime, decors en kostuums. Het duel / duet tussen de twee broers. Een goed lopend verhaal. Dit is een film die je gewoon gezien moet hebben.

Deze film draait vanaf donderdag 29 januari in de bioscoop.
Geschikt voor alle leeftijden, maar raad niet aan hier met hele jonge kinderen heen te gaan.

Wat vind jij belangrijk bij het kijken van een film?