Een paar weken geleden was er een oproepje van Fietsenwinkel.nl dat ze op zoek waren naar bloggers die mee wilden werken aan de campagne Mooi Winter Fietsers. Dat zag ik wel zitten, nu moet ik meteen toegeven dat ik minder fiets dan ik zou willen, zeker sinds ik overdag ook de beschikking heb over de auto.
En zag dit dus juist als een mooi moment om daar verandering in aan te brengen. Ook weer een reden om meer te gaan bewegen. Want het is niet zomaar een fiets; maar een elektrische fiets! Dat voelt misschien een beetje als valsspelen, maar fietsen met een elektrische fiets is nog altijd beter dan niet fietsen toch? Daarom reisde ik vorige week woensdag af naar Nijmegen, daar ligt met uitzicht op de Waal namelijk het Nationaal Fietsmuseum.
Nationaal Fietsmuseum
We werden welkom geheten in het museumcafé met koffie en thee en een stukje appeltaart. We bleken met zijn vieren te zijn; Joyce, Rick en Tjerk. Ondertussen kregen we wat meer informatie over Fietsenwinkel.nl, zo kwam ik erachter dat dit de opvolger is van Hans Struijk Fietsen, waar ik vijf jaar geleden een mamafiets mocht uitzoeken van mijn moeder. Waar ik nog iedere dag met veel plezier op fiets. Naast de offline winkels, omdat het toch wel erg fijn is om even te proeffietsen, zeker als je speciale wensen hebt, richt Fietsenwinkel.nl zoals de naam het al zegt, zich ook vooral op de onlinemarkt.
Steeds meer fietsen worden er namelijk online gekocht, zo heeft mijn man ook zijn fiets online uitgezocht en kreeg dit als bouwpakket thuis. Dat doen ze bij Fietsenwinkel.nl niet; zij monteren de fietsen en de bezorger levert hem gemonteerd af en helpt je nog met het afstellen en nog een keer alle schroefjes en moertjes na te lopen zodat zeker weten alles goed zit.
Geschiedenis van de Fiets bij Velorama
We waren niet voor niets in het Nationaal Fietsmuseum, een gids nam ons mee in het museum Velorama door de geschiedenis en de ontwikkeling van de fiets. Die ruim tweehonderd jaar geleden begon, aan het begin van de 19e eeuw. In het begin waren er de loopfietsen; houten fietsen met een frame en twee wielen één voor en één achter en natuurlijk een zadel. Eenvoudig, maar doeltreffend om je op voor te bewegen. Wel iets voor de wat rijkere burgers, waaronder de Koning.
Deze fietsen waren vooral geschikt voor de mannen met broeken aan, vrouwen droegen in de tijd nog jurken met zo’n ruime rok. Niet veel later kwamen er voor hen een soort driewielers met twee wielen aan de zijkant en een kleintje voor zodat ze ertussenin konden zitten. Ook voor kinderen met een rieten zitje. Pedalen kenden ze in die tijd nog niet, het waren eerst een soort pompjes die je moest voortbewegen of allemaal andere constructies.
Vervolgens kwamen er de velocipedes met grote voorwielen met pedalen en een kleiner achterwiel. De pedalen zaten vast aan de wielen zodat één keer rond gelijk staat aan een afstand van één keer de omtrek van het wiel.
Er volgde een periode met allerlei verschillende uitvoeringen en experimenten en ontwikkelingen zoals de luchtband die door Dunlop in Ierland werd uitgevonden (voor de fiets), een ketting zodat je minder hard hoeft te trappen en niet één-op-één overgaat en werden de fietsen ook een stuk lichter. De moderne fiets zoals de fiets van Wim van Est die tijdens de Tour de France tientallen meters naar beneden viel, en een fiets die bepakt en bezakt staat voor een fietsvakantie. Regelmatig wisselt de collectie doordat ze over de hele wereld worden uitgeleend.
Zelf aan de slag op de elektrische fiets
Na deze reis door de tijd eindigden we bij de elektrische fiets; de fiets van nu. Was het in het begin nog iets wat vooral werd geassocieerd met oudere mensen, is het tegenwoordig ook ideaal voor moeders met jonge kinderen als bakfiets, of voor jongeren die iedere dag een flink aantal kilometers door weer en wind moeten fietsen naar school. Bij de ingang stonden er vier fietsen klaar van het merk Brinckers; het huismerk van Fietsenwinkel.nl.
Dit was het model Bretagne, de meestverkochte uit deze serie. Dit zijn stevige fietsen met een extra laag opstapmodel wat ideaal is voor vrouwen met kinderen voor en achter om de fiets in evenwicht te houden en een variant met een middenstang in een herenmodel. Van twee medewerkers uit een fietsenwinkel en een werkplaats kregen we even kort alle ins en outs te horen.
Daarna werd het tijd om naar buiten te gaan waar we samen wat foto’s maakten en de fietsen op de juiste hoogte werden ingesteld en we uitleg kregen over hoe de fiets en vooral ook de motor werkt en hoe je hem moet opladen of kan zien dat hij opgeladen moet worden. Een heldere en korte uitleg die duidelijk vaker werd gedaan zodat eigenlijk alle antwoorden gegeven worden. Toen iedereen goed zat, was het tijd om op te stappen. Met zijn zessen gingen we op pad door de straten van Nijmegen.
Dat het ondertussen licht was gaan miezeren maakte totaal niet uit. Het is heerlijk om je zo gemakkelijk te verplaatsen zonder hard te trappen. Ook, of juist vooral als het lekker fris is, is die wind in je gezicht gewoon genieten! Tegen de kou kan je je verder prima kleden.
Meer informatie vind je hier.
Op Stoom
We eindigden de fietstocht bij de voormalige Honigfabriek waar je een schitterend uitzicht hebt op de Waal en op de brug. Ook zijn hier wat andere fotospots en vind je er bijzondere hotspots. Bij één daarvan, Stoom beer & food, gingen we naar binnen voor een hapje en een drankje. Op tafel kwam een plankje met heerlijke tapas, helaas geen warme chocolademelk maar wel een biologische frisdrank.
Hier werd de dag afgesloten en afscheid genomen van elkaar, waarna Joyce en ik terug fietsten naar het museum waar onze auto’s stonden met fietsendrager om weer naar huis te gaan. Want de elektrische fiets krijgen we mee naar huis om de komende weken uitgebreid te testen!
- Mondriaanhuis Amersfoort - 12 oktober 2024
- Robin Hood Ribhouse: Dé plek voor heerlijk eten en middeleeuwse gezelligheid - 12 oktober 2024
- De doorgezaagde bunker aan de Diefdijk: een bijzonder stukje geschiedenis - 11 oktober 2024
Leave a comment