Skip to Content

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen

Was ik vorig jaar met dochterlief samen op pad naar Zweden, nu mocht zoonlief mee op een persreis waarbij we het oosten van Kreta hebben ontdekt. Niet een bestemming waar je snel aan zal denken, maar wat was het daar mooi!

Maandag: Trouwdag

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

In de vakantie is het er niet helemaal van gekomen; maar nu werd het toch wel echt weer tijd voor een bezoek aan de sportschool. Nadat de kinderen naar school waren, reed ik door naar de sportschool om het abonnement te verlengen en direct weer even aan de slag te gaan.

Maar goed ook, want de conditie was de afgelopen weken weer afgenomen. Qua krachttraining heb ik het ook weer rustig aan gedaan, toch had ik de rest van de dag last van spierpijn. Nu weer onderdeel maken van het weekritme.

Toen ik de kinderen ging ophalen van school kreeg ik te horen dat dochterlief een beetje wit zag en had aangegeven dat ze moe was. Die nacht ervoor had ze ook wat gespuugd. De rest van de middag dus rustig aan doen.

Vandaag was trouwens ook onze trouwdag, manlief had om die reden bij het maken van de planning ook gevraagd daar rekening mee te houden.

Helaas zat een etentje er niet in, want zodra de kinderen op bed lagen moest ik naar school voor de informatie-avond. Nu ik voorzitter ben van de oudervereniging mocht ik samen met een andere moeder een praatje houden en natuurlijk andere ouders proberen te werven.

Ook heel interessant om van de juffen van de kinderen (ze deden dit samen) te horen hoe of wat. Het ene jaar doen ze de helft in de klas en het andere jaar een inhoudelijke presentatie.

Het eerste jaar was er nog een kleuterklas, en juf, die net van groep 3 kwam. Nu hebben ze ook veel uitgelegd qua dagritme etc. Toch wel interessant om te weten wat ze doen overdag.

Dinsdag

Zo’n dag voor we op reis gingen moest er nog een hoop gedaan worden, zoals oordopjes kopen bij de Action, nieuwe zwembroek, boodschappen, facturen betalen etc.

Ook qua werk wilde ik nog het één en ander afgerond hebben, want tijdens een persreis is er niet altijd evenveel tijd of wifi. Het was dus even doorwerken, maar die avond had ik het meeste afgestreept van de todolist.

Woensdag; eerste keer vliegen

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

Vandaag vertrokken we naar Kreta, voor het zover was bracht ik eerst onze dochter naar oma die haar naar school zou brengen. Daar was het even wachten op de Uber die in de file stond en ons naar het vliegveld bracht.

We hadden een vlucht vanaf Rotterdam / Den Haag Airport, dus lekker dichtbij. Wel begon het ondertussen keihard te regenen, dus ondanks die paar meter vanaf de kiss & ride waren we goed nat geworden.

Gelukkig was er genoeg speling dus konden we rustig de bagage inchecken, door de douane en daar rustig ontbijten. Het is zijn eerste keer vliegen, dus dat was toch wel een beetje spannend. Vanwege het slechte weer, het was ondertussen ook nog flink gaan onweren, kwam er ook geen toestemming om te vertrekken, dus moesten we nog even wachten.

De reis zelf met TUI ging heel voorspoedig en drie uur later kwamen we aan op het vliegveld van Heraklion. Daar konden we een huurauto ophalen, dat scheelt gedoe met bustransfers zodat we meteen door konden rijden naar het hotel.

Ik had nog even overwogen een tussenstop te maken, maar het duurde allemaal net iets langer dan gehoopt dus reed ik in 1x door naar Sitia aan de oostkust waar we zouden overnachten in een hotel. Zoonlief was ondertussen in slaap gevallen, dus dat reed wel zo fijn.

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

Nog voordat we waren ingecheckt had zoonlief al gezien dat ze een ijssalon hadden, dus nadat we de bagage op de kamer hadden gebracht en waren omgekleed hebben we meteen maar een ijsje gehaald en zijn we een stukje gaan lopen over de boulevard langs de haven.

Zo kwamen we op een geïmproviseerde filmset voor tv-opnames en liepen we door naar het strand waar hij natuurlijk het water in wilde gaan.

Maar goed dat ik voor de zekerheid snel een handdoek en zwembroek in de tas had gestopt. Zelf ook nog even het water ingelopen en wat was dat heerlijk qua temperatuur!

We moesten ook nog even de auto wegzetten naar de parkeerplaats en toen belde papa en dochter die voor het eerst naar de bso was geweest, en ik dus wel even nieuwsgierig was naar hoe ze het had gehad.

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

Die avond stond er een diner op het programma met de eigenaar van het hotel in het restaurant. Wat is hij enthousiast over de omgeving en het hotel; je merkt dat hij echt weet waar hij het over heeft, kansen ziet en grijpt maar ook veel weet over de omgeving.

Op de kaart werden allemaal tips gemarkeerd om te bezoeken en hij wist ook een hoop achtergrondinformatie te vertellen.

Zoonlief vermaakte zich ondertussen prima met een filmpje op de telefoon ;-) Bleef het voor hem ook en beetje leuk, dit soort diners met allemaal proeverijen van Griekse gerechten kunnen namelijk wel erg lang duren. Op een gegeven moment heb ik er toch maar een einde aan gemaakt, omdat het echt bedtijd werd voor hem.

Donderdag

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

De eerste dag hadden we een afspraak op het palmbomenstrand van Vai met de medewerker van het lokale toeristenbureau die voor ons ook het programma had samengesteld.

Voordat we daar kwamen maakte ik meteen kennis met de bergweggetjes op Kreta, vond ik die dag ervoor de weg al vol haarspeldbochten, dit was nog veel erger en ook direct langs steile afgronden. Voor het strand werden we namelijk verwacht bij een klooster en wijnmakerij, die laatste was echter nog gesloten.

Na een rondje en van het uitzicht genoten te hebben, reden we door naar het strand. Omdat de afspraak er nog niet was zijn we even samen het water in gegaan, maar goed ook want de rest van de dag was daar geen tijd meer voor.

Terwijl zij van alles vertelde over de omgeving kon zoonlief nog wel even genieten van het zand en water. Perfecte combinatie zo.

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

Het was even wachten op de medewerkers van het watersportbedrijf, omdat zoonlief erg jong was stelden ze voor om een rondje te maken met de speedboat. Hij liet ons diverse stranden zien en plekken waar je goed kon duiken. Zoonlief vond dit helemaal geweldig om zo hard te gaan!

Daarna schoven we aan tafel in het restaurant met uitzicht op het strand. Ideaal, want zoonlief was op een gegeven moment klaar met eten en kon daarom weer even spelen.

We hebben nog het uitzichtpunt bekeken en daarna reden we via een ander strand dat bekend staat om het windsurfen (en hij in slaap viel in zijn autostoel) terug naar Sitia. Daar namen we afscheid en hadden we even de tijd om een duik te nemen in het hotelzwembad bovenop het dak.

Na eerst samen gezwommen te hebben bleef hij nog even zwemmen en genoot ik van een heerlijke cocktail.

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

Nadat we weer waren aangekleed gingen we op zoek naar een restaurant langs de boulevard. Uiteindelijk ging zoonlief voor Zorba de Griek wat echt niet Griekser kon, omdat ze daar pizza hadden en een tv aan hadden staan ;-) Zelf ging ik voor het traditionele moussaka.

Toen ik om de rekening vroeg kwam er nog een traditioneel dessert en ook nog een borrelglaasje raki (wat heel Nederlands niet op de rekening werd gezet, sterker nog voor dat bedrag kan je in Nederland misschien met 1 persoon uit eten).

Die avond sliep zoonlief gelukkig een stuk sneller zodat ik nog even aan het werk kon achter de laptop. Ook moest alles weer ingepakt worden, omdat we de volgende dag zouden verhuizen.

Vrijdag: Op schattenjacht met piraten

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

Na het ontbijt moesten we uitchecken en sleepten we de koffers mee naar de auto. We werden namelijk verwacht in een haventje vanwaar er een heuse piratenboot zou vertrekken naar het onbewoonde eiland Koufonisi.

In het begin vond hij dit toch wel een beetje spannend, maar ze hadden voor de kinderen een echte piraat aan boord die allerlei activiteiten met ze deed. Bij het eiland waren een paar grotten, waarvan we er een heel grote bijna gingen invaren en we vervolgens gingen aanleggen voor een duik vanaf de boot.

Ook dat vond hij toch wel een beetje spannend omdat hij had bedacht dat daar haaien zwommen. Na een snelle zwemtocht gingen we daarom maar wat eten. Als laatste stopten we op een geweldig strand met fijne golven waar we een paar uur verbleven en ze met de piraat gingen schatzoeken.

Terug op de boot werd er geschminkt en kregen ze een ballonzwaard. Daarna was het nog wel een stukje terugvaren naar de haven, ondertussen vond hij nog wel een vriendinnetje.

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

Terug in de haven van Makry Gialos kwamen we nog een heerlijke ijssalon tegen met kinderchocolade en Ferreroijs dat we natuurlijk moesten proeven ;-) Voordat we de bergen weer in reden waar we werden verwacht bij een restaurant voor het diner.

We kregen hier allemaal gerechten om te proeven, en ook al gaf zoonlief aan niet veel trek te hebben, heeft hij toch nog aardig wat geproefd.

Die avond stond er ook nog een bezoekje aan het dorpje Lithines op het programma voor het lokale dorpsfeest, het was ondertussen vrij laat geworden en zoonlief was in zijn stoeltje in slaap gevallen dus dat leek me niet verstandig.

Daarom reden we door naar de villa’s waar we werden verwacht, het was even zoeken waar we precies moesten zijn maar daarna kon ik een slapend kind op bed leggen en uitladen.

Zelf kroop ik nog even in bad en probeerde ik een masker uit voor het ook voor mij bedtijd was. In eerste instantie had ik hem in de slaapkamer bij mij in bed gelegd, maar na drie keer ‘gestopt’ te zijn omdat hij niet echt stil ligt, heb ik hem toch maar verhuisd naar het extra bed in de woonkamer.

Zaterdag

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

Naast het strand en zwembad stonden er ook culturele bezoekjes op het programma. Zo zouden we vandaag eerst een watermuseum bezoeken.

Na twee pogingen en adressen bezocht te hebben die stonden aangegeven in Google Maps en wel de waterbron gevonden te hebben, kwamen we uit midden in het dorpje in een steegje waar je geen kant meer op kon en de weg zo steil was dat het overging in een trap. Daar was wel het museum, dus die hadden we gevonden.

Volgens de medewerker moesten we daar keren op een supersmal stukje en dan ook nog met een flinke helling, dat ging hem dus niet worden.

Het huilen stond me erg nader en toen schoot er gelukkig een andere bezoeker me te hulp door aan te bieden de auto te keren. Daar was ik echt heel dankbaar voor.

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

De parkeerplaats kon ik echter echt niet vinden, ook niet na aanwijzingen van andere bewoners, dus reed ik door naar het volgende punt. Bij het strand, aan de andere kant van de kloof lag namelijk één van de vier Minoische paleizen op Kreta.

De vorige keer dat ik Knossos bezocht was het veertig graden, zo warm was het nu niet, maar ook met dertig graden en volle zon is het best pittig dus bleven we niet lang.

De dag sloten we af op het strand van Xerokambos waarvan het zand erg geschikt is voor een modderbad. Dus dat werd natuurlijk uitgeprobeerd ;-) Wat was het hier mooi, het helderblauwe water, het gouden zand; schitterend. Ook heel fijn en onbedorven.

Toen we toch een beetje honger kregen reden we een stukje verder (of eigenlijk terug) naar een ander strand waar wel een aantal taveernes zaten.

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

Terug bij de villa hebben we even de tijd genomen voor een duik in ons privézwembad, anders toch wel heel erg zonde! Daarna maakten we ons op voor de laatste avond uit.  We werden namelijk weer in het centrum van Sitia verwacht voor een diner bij een restaurant wat ons eerder ook al had getrokken, met luide muziek en een aantrekkelijke kaart.

De pannenkoeken met chocolade, maar ook de salade was heerlijk. De wafel bij de buren zag er ook heel erg goed uit! Op een gegeven moment was ik zoonlief kwijt, was hij naar de lokale speelarcade gelopen en zat daar in een soort vliegtuig. Er werd nog wat geshopt; namelijk een magneetje als souvenir en een cadeautje voor dochterlief.

Zondag: Weer naar huis

Nazomeren in Kreta, Griekenland met kinderen - Mamaliefde

Hoe heerlijk hij het zwemmen en spelen met zand ook vond, hij was toch wel erg blij dat we vandaag weer naar huis gingen, want hij miste vooral zijn zusje heel erg. Nadat alles wat ingepakt en ingeladen, schoven we aan voor het ontbijt om daarna op pad te gaan.

Onderweg maakten we nog een paar stops bij een uitzichtspunt en een kerkje aan het strand. Nadat de auto was ingeleverd gingen we op zoek naar de balie om in te checken en de bagage af te geven.

Het was ondertussen erg druk en warm, dus beloofde ik hem een ijsje als ze dat hadden. Die kon hij goed op eten terwijl we in de rij stonden bij de douane.

Daar moest ik nog even de tas openmaken, want mijn sleutels waren ‘potentieel gevaar’. Het was ondertussen ook lunchtijd dus gingen we op zoek naar wat te eten en drinken voor we aan boord mochten van het vliegtuig.

Het vliegtuig ging eerst nog naar Rhodos om daar passagiers af te zetten en op te halen, voor de reis naar Rotterdam werd ingezet. Daar kwamen we eerder aan dan gepland dus was manlief er nog niet en liepen we alvast naar buiten.

Daar was hij wel heel erg blij om zijn zusje en papa te zien en rende hij op ze af met de koffer hobbelend achter hem aan. Op de terugweg sloegen we nog even af om te gaan eten bij de Burger King zodat ze thuis meteen naar bed konden.