Op stap met … Dirk Scheele in het theater recensie

Per toeval kwamen we er twee jaar geleden achter dat ze in het theater een keer per jaar een peuterochtend organiseren. Dan zijn er twee blokken van drie korte voorstellingen; met Pim en Pom, Dikkie Dik en Op stap met Dirk Scheele.

Aangezien de eerste twee voorstellingen uitverkocht waren gingen we voor de derde. De vorige keer hebben we de voorstelling ‘IJsbeer kom je spelen’ gezien, dat was echt een groot succes. De nichtjes zijn later met oma en opa ook naar zijn voorstelling Dikkie Dik en zijn vriendjes geweest waarvan ik de cd nu kan dromen. Dat zorgt natuurlijk voor hoge verwachtingen.

op stap met Dirk Scheele

De voorstelling die we hebben gezien is Op pad met Dirk Scheele en speelt zich af op de hooiberg. In dit theaterstuk is hij te zien samen met Joes Boonen en muppeteer Jogchem Jalink (angsthaas in Sesamstraat). Dirk Scheele gaat op stap en komt aan op de boerderij; compleet met hooiberg en traktor. Op de boerderij leven er natuurlijk allerlei dieren zoals een koe, paard, kip en varken. Zelfs de dieren van het circus; een papegaai, olifant, ijsbeer en leeuw kwamen langs.

Het eerste kwartier ging over het leven op de boerderij, waarna het feest werd en er allerlei figuren bij gehaald werden die niets meer met de boerderij te maken hebben. De kinderen vonden het fantastisch. Die begonnen bij ieder liedje weer helemaal te wiebelen omdat ze dat zo leuk vonden. Zelfs onze dreumes wou niet langer op mama’s schoot zitten maar stond geleund tegen de stoel voor hem mee te swingen.

En ik maar twijfelen of het wel verstandig was om hem mee te nemen, na de afgelopen dagen… Hij keek zijn ogen uit en vond het een nog leuker dan het andere. Het hoogtepunt was toch wel het boerderijlied waarbij de hele zaal opstond om mee te dansen. Zelfs in de auto zongen de dames nog door.

Voor onze kinderen was de voorstelling van drie kwartier net iets aan de lange kant. Bij de laatste twee liedjes had ik zoiets van is het nu afgelopen. Ze waren moe en hangerig. En doordat ze niets meer met het boerderij thema te maken hadden vond ik het ook lastig ze daar bij te betrekken.

Het kabouterbos

Het thema van de peuterspeeltuin van dit jaar is het kabouterbos. De gehele foyer was aangekleed in dit thema. Er waren hoekjes gemaakt met boekjes over kabouters. Paddenstoelentafeltjes en stoelen. Een minituintje met hek en allerlei materialen zoals stokken om mee te spelen. Een hele rits aan kruiwagentjes door de hele ruimte. Puzzelstukken met verschillende soorten kunstgras er op geplakt. Een wandrek vol met verkleedkleding. Een enorme puzzel en nog veel meer.

Het is dus niet alleen naar de voorstelling gaan, maar je kan gelijk spelen. Wat erg fijn is als je op tijd aankomt, kan je even ‘landen’. En je hoeft ook niet gelijk weg. Sterker nog, peuter werd enorm boos toen ze haar verkleedjurk uit moest en ging in het midden van de ruimte op de grond liggen bonzen met haar handen omdat het niet mee mocht naar huis!

Na afloop is er nog een poging gedaan om op de foto te gaan. Hier had madame echter weinig zin in. Dan niet. Het was een zeer leuke ochtend en de kinderen hebben zich alle drie super goed vermaakt. Om vervolgens thuis heerlijk lang in slaap te vallen dromend over kabouters, en boeren, en gitaren. Kortom het was een groot succes en zeker een aanrader met jonge kinderen. Net als de andere voorstellingen van Dirk Scheele.

Gaan jullie wel eens naar het theater met je kind?