Skip to Content

Pech tijdens de vakantie

Pech tijdens de vakantie

Na een jaar werken, is dan toch eindelijk de zomervakantie begonnen en geniet je van een fijne vakantie ergens in Europa. Om de drukte op Schiphol te vermijden kies je er wellicht wel voor om met de auto op pad te gaan. Scheelt veel gedoe, tenzij je pech krijgt.

Daarnaast is het voordeel dat je met de auto meer bagage mee kan nemen, ideaal als je gaat kamperen om op de kosten voor een accommodatie en een huurauto te besparen. Dat is in ieder geval een van onze afwegingen geweest. Gelukkig beschikken we over een Opel Zafira met een hoop bagageruimte en rijden we daar heel Europa mee door.

Zorg dat je verzekert bent!

Maar een ongeluk, of pech, zit in een klein hoekje. En dan is het fijn als je goed verzekerd bent en beschikt over overal pechhulp in Europa. Of je nu naar het populaire Frankrijk of de meer opkomende Balkanlanden gaat. Langs de Route du Soleil is de kans op problemen natuurlijk groter, dan als je midden in de bergen van Slovenië rijdt. Ook op de camping hebben we regelmatig een werkauto voorbij zien komen.

Wat als de auto niet meer wil?

Dat hebben wij afgelopen vakantie zelf ook mogen ervaren. Nadat we een bezoek hadden gebracht aan een krokodillenboerderij wilden we wegrijden en merkten we dat de koppeling het niet meer deed. Toen we erheen reden, had manlief al gemerkt een keertje wat lastiger ging, maar verder waren er geen problemen. Tot we dus weg wilden rijden, terug naar de camping zodat we met een temperatuur van 37 graden lekker in het zwembad konden duiken. Dat liep dus even iets anders.

Bellen met de alarmcentrale

Gelukkig zijn we hier goed voor verzekerd, misschien zelfs een beetje dubbel want zowel vanuit de reisverzekering als vanuit de autoverzekering wordt er pechhulp in Nederland, en aanvullend Europa, vergoed. Een telefoontje naar de alarmcentrale en zij gaan op zoek naar een bedrijf dat je kan helpen. Helaas voor ons was het een zondag midden in de zomervakantie, dus moesten we ruim 90 minuten wachten voordat die lech hulp kwam. Gelukkig dus wel veilig op een parkeerplaats, en konden we bij de krokodillenboerderij naar het toilet en café.

Auto bergen

Nadat de bergauto was gearriveerd keek hij even naar de auto, probeerde te schakelen en kwam tot dezelfde conclusie dat we hier niet ver mee kwamen en dat hij het niet ter plekke kon repareren. Dus werd hij achterop de sleepwagen getild en mochten wij meerijden naar de garage. Op zondag was daar natuurlijk niemand aanwezig, dus konden we helaas niet ter plekke een eerste diagnose krijgen om te zien waar de pech vandaan kwam.

Vergoeding hotel

We werden daar ook weer gebeld door assistance (de pech alarmcentrale) hoe nu verder. Vanuit de verzekering wordt dan een hotel vergoed in de buurt van de garage, totdat de diagnose binnen is en / of de auto gerepareerd kan worden binnen twee werkdagen. Nu hadden we natuurlijk al een camping, op 40 km afstand, dus was dat voor ons niet nodig. Gelukkig kon ze in plaats daarvan afspreken dat we de taxikosten vergoed zouden krijgen.

Wachten op diagnose & huurauto

Helaas had de garage het erg druk, dus duurde het een aantal dagen voordat de diagnose bekend was en dit doorgegeven was aan de verzekering, en wij hoorden waar we aan toe waren. Na twee dagen hadden we gelukkig wel recht op een huurauto, deze hebben we wel zelf geregeld, omdat we daar anders nog een dag op zouden moeten wachten.

Reparatie in buitenland

In eerste instantie spraken we af, na overleg met de garage thuis, dat het handiger zou zijn als de auto in Frankrijk gerepareerd zou worden, zodat we met de eigen auto weer naar Nederland zouden kunnen rijden en ze daar minder wachttijd hebben.

Repatriëring auto

Na twee dagen werden we echter weer gebeld, dat de reparatie in Frankrijk een paar weken zou duren in plaats van de eerder aangegeven 8 dagen. Dat veranderde voor ons de situatie, een paar dagen konden we onze vakantie wel verlengen, maar niet zo lang. Dus gaat de auto toch gerepatrieerd worden door een combinatietransport. We mochten zelf een garage in de buurt doorgeven, waar de auto bezorgd zou worden. Ook werd er door de verzekering een andere huurauto geregeld voor de rest van de vakantie, en die we pas in Nederland hoeven in te leveren.

Alles goed

Nu alles duidelijk en geregeld was door de verzekering, konden we weer optimaal genieten van de rest van de vakantie. Mijn advies is dus om voordat je op vakantie gaat nog even goed je verzekering te bekijken en de voorwaarden door te nemen om te weten wat er wel of niet vergoed / geregeld wordt. Voor sommige situaties moet je bijvoorbeeld een extra aanvulling hebben.

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.