Peppa Pig: De Grote Plons theater recensie

Zoonlief is nu al een paar keer in het theater geweest en je merkt gewoon dat dat heel veel indruk maakt op zo’n kleintje. Het theater, en zeker de stukken die ook geschikt zijn voor peuters, zitten vaak vol interactie met het publiek zodat ze niet alleen passief een verhaal volgen maar ook actief worden meegenomen in het avontuur. Zo kwam het dat we zondagmiddag voor de Goudse Schouwburg stonden waar we net op tijd waren voor de première van Peppa Pig.

Peppa Pig

Peppa Pig: De Grote Plons theater recensie - Reisliefde

Er zijn niet veel animatieseries die mij aanspreken, natuurlijk hoeft dat ook niet want het is er voor de kinderen. Maar Peppa Pig vind ik altijd wel grappig en wil ik nog wel eens meekijken. Ze zijn dan ook megapopulair bij mijn kinderen. Als ze weer eens hebben gekeken knorren ze een dag later nog. Dat is zo’n kenmerkend geluidje.

Wat ik vooral zo bijzonder vind is dat de kinderen zichzelf er zo in herkennen. De karakters zijn dusdanig vormgegeven dat het enige verschil is dat Peppa en haar broertje George varkens zijn. Van het roze en balletles, naar school gaan en grote zus spelen tot en met dinosaurus die ‘Grrr’ doet en zoveel mogelijk grote zus wil imiteren. En natuurlijk het in modderpoelen springen. Als het aan hen ligt doen ze dat het liefste iedere dag 😉

Deze van oorsprong Britse serie over de roze familie en hun dierenvriendjes is dan ook een grote hit. Naast aardig wat merchandise heb je er nu ook een theatershow van met handpoppen. Was hij vorig jaar nog te zien in West End in Londen, dit jaar toert Peppa Pig door de Nederlandse en Belgische theaters. Een show met een leeftijdsindicatie van 2+ en je kind hoeft niet stil op zijn stoel te blijven zitten.

Het verhaal

In ‘De Grote Plons’ speelt Daisy met Peppa en haar vriendjes allerlei spelletjes. Het liefste willen ze in modderpoelen springen en papa pig vertelt dat hij kampioen modderplas springen is. Daarom gaan ze op modderpoelenjacht. Tussendoor gaan ze natuurlijk ook nog naar school en organiseren ze een braderie om geld in te zamelen voor het lekkende dak.

Natuurlijk wordt het jonge publiek meerdere malen betrokken bij het verhaal. Van het napraten zoals de papegaai van oma tot en met het springen om de dinosaurus van George uit de boom te stampen.

Cast & Decor

Het decor is eenvoudig zodat het niet teveel afleidt van het spel. Met mega 2D-platen zitten we in de ‘achtertuin’ met het kasteel en de boomhut, in het klaslokaal en op een braderie. De ‘special effects’ van het in modderpoelen stappen zijn echt heel leuk gedaan of het lummelen met de bal.

De handpoppen zijn ook zeer herkenbaar en de acteurs brengen met hun stem en houding het karakter echt tot leven. Van de vrolijke Peppa tot en met het schaap met de sss. Ook knap hoe Daisy het de hele voorstelling volhoudt met een grote lach op haar gezicht. Dat lijkt me best wel pijn doen na een uur.

Wat wij ervan vonden

We waren nog niet het theater uit of de eerste opmerking was ‘George leuk dinosaurus’. Duidelijk toch? Terwijl we naar de auto liepen en later aan papa, vertelde hij over de voorstelling. Onderdelen die duidelijk indruk hebben gemaakt zijn “de dinosaurus van George, en zeker toen die in de boom zat’, ‘het verstoppertje spelen helemaal aan het begin’, ‘spelletjes spelen’, ‘meneer aardappelhoofd’ en ook ‘Papa varken’ heeft veel indruk gemaakt.

Nu is dit echt een kindervoorstelling en is het gewoon leuk om te zien hoe je kind ervan geniet. Tijdens de voorstelling was hij niet zo van het meedoen maar thuis demonstreerde hij wel even hoe het springen ging 😉 De verhaallijn over het lekkende dak en de braderie vond ik zelf niet heel logisch binnen het verhaal passen, maar schijnt gebaseerd te zijn op één van de afleveringen. De show zit ook vol met liedjes waarvan soms wel heel erg bekende muziek maar dan met een andere tekst zoals de modderpoelenjacht.

Afterparty

Na afloop was er nog een kleine afterparty in de foyer boven waar we gezellig met een aantal bloggende mama’s wat gingen drinken en de kinderen popcorn of een suikerspin kregen en in een zaal rondjes gingen rennen.