Skip to Content

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland

Afgelopen zomer maakten we een zeer indrukwekkende rondreis met de auto. We begonnen in Duitsland, om door Denemarken naar Zweden te rijden waar we de provincies Skane en Smaland ontdekten om te eindigen in Denemarken. Een prachtige reis waarbij we heel veel mooie herinneringen hebben mogen maken. We hebben wilde dieren gezien, de zon zien zakken in de zee, lekker gegeten, musea bezocht, gekano’t en nog veel meer!

Via Instagram stories was deze reis te volgen en kreeg ik ook regelmatig vragen en het verzoek om deze reis te delen. Het heeft even geduurd, maar bij deze de route die we hebben afgelegd, de uitjes en bezienswaardigheden onderweg en waar we hebben overnacht. Begin 2020 komen er extra verslagen van de verschillende regio’s en bezienswaardigheden die absoluut de moeite waard zijn om te bezoeken!

Dag 1. Bremen

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

De eerste nacht verbleven we in Bremen. Vanuit Utrecht is dit ongeveer 300 km en in theorie 3 uur rijden, in de praktijk is de kans op files op de Duitse snelwegen enorm groot zeker in de zomervakantie. Dat hadden we zelf ook, toch was dit prima te doen voor een eerste rit. We kwamen iets later aan dan gehoopt / verwacht bij het hotel waar we sliepen waar we de auto konden parkeren en de spullen op de kamer legden. Daarna liepen we toch even het stadscentrum in.

In de auto had ik alvast gereserveerd bij de Pannenkoekenboot. Toch weer iets anders dan anders. Op de terugweg verliepen we door het Middeleeuwse stadscentrum waar we natuurlijk een foto maakten bij de Bremer stadsmuzikanten en langs de verdedigingswerken.

Overnachting: A&O Hotel Bremer Hauptbahnhof

Lees ook: Bremen; Wat te doen met kinderen uitjes en bezienswaardigheden

Dag 2. Hamburg

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Van Bremen naar Hamburg was net iets meer dan 100 km en anderhalf uur rijden. Deze nacht hadden we ingepland omdat dit een grote stad is relatief vlakbij de boot naar Denemarken. We vertrokken na het ontbijt zodat we de hele dag in deze stad hadden en dat is echt wel een aanrader. Eigenlijk zou je hier gewoon een paar nachten heen moeten op stedentrip.

Aangezien het zonnetje volop scheen gingen we naar Planten un Blomen; een enorm park met diverse tuinen maar ook speeltuinen. Van waterspeeltuigen tot waterspeeltuin, klimtoestellen en nog veel meer. Daar waren we dus wel een paar dagen zoet. We hadden nog broodjes in de auto liggen dus besloten we hier ook te picknicken.

Hamburg; wat te doen met kinderen tijdens stedentrip in deze havenstad - Mamaliefde.nl

Natuurlijk mocht een bezoek aan de haven ook niet ontbreken en bezochten we het U-bootmuseum waar we een soort hindernisbaan aflegden door een duikboot. Ook gingen we naar het Elbphilharmonie Plaza waar je na een enorme roltrap helemaal rond kan lopen en kan genieten van een schitterend uitzicht. Natuurlijk aten we die avond in Hamburg hamburgers 😉 dit deden we bij Peter Pane, een zeer bekende Duitse hamburgerketen in feeërieke sfeer.

Overnachting: A&O Hotel Hamburg Hauptbahnhof

Lees ook: Stedentrip Hamburg; Wat te doen met kinderen uitjes en bezienswaardigheden

Dag 3. Öresundbrug

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Volgens de planning zouden we 5 uur nodig hebben, inclusief de overtocht voor een kleine 400 km. Vanaf Hamburg is het een ‘klein’ stukje rijden naar Puttgarden, omdat we geen vaste boottijden hadden vertrokken we na het ontbijt want je weet maar nooit. En het is fijn om niet pas heel laat in de avond aan te komen. Het eerste stuk was prima te doen en ook de overtocht met Scandlines naar Rodby verliep voorspoedig.

We twijfelden even om nog Kopenhagen in te gaan voor de lunch maar besloten toch door te rijden over de zeer indrukwekkende Öresundbrug naar Zweden. Omdat dit sneller ging dan verwacht hadden we hier alle tijd en gingen we in Malmö op zoek naar een strand Klagshamstranden om even af te koelen en voor het uitzicht op de indrukwekkende brug. Dit was toch wel een bucketlistdingetje.

Op het programma in de regio Skåne stond ook nog een bezoekje aan Vellingeblommen, deze besloten we nu te bezoeken. Dit is een soort tuincentrum met buiten diverse tuinen waaronder een hindernisbaan, sneeuwpoppen en zelfs dino’s. We overnachten op een camping in een vakantiehuisje waar de bedden nog speciaal voor ons werden opgemaakt. In de tussentijd brachten wij dus nog een bezoek aan het strand en de pier. Die avond hielden we het makkelijk en kookte ik zelf in het huisje.

Overnachting; Trelleborg Strand Camping

Lees ook: Öresundbrug Zweden

Dag 4. Trelleborg & Smygehuk

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Deze dagen in de regio Skåne was er een vrij vol programma voor ons opgesteld. We begonnen in het stadscentrum van Trelleborg waar we in het museum wat meer leerden over de geschiedenis, dit was echter volledig in het Zweeds en daarom niet heel toegankelijk met kinderen. Grappig was wel dat er in het park hennen en pauwen rondlopen, deze vonden we hoog in een boom.

Daarna gingen we echter naar het vikingfort Trelleborgen (de naamgever van deze stad) die voor een deel opnieuw is gebouwd. Dit was echt heel leuk, er waren hier Vikingen waarbij ze zelf Vikingbrood mochten bakken, kruiden plukken en kaartweven. Ook is er hier een toeristentreintje.

Voor de lunch reden we naar Hallongården; een soort pluktuin waar we eerst wat gingen eten wat ze daar allemaal vers maken om daarna fruit te plukken en een rondje te doen langs de dieren die hier wonen. Iets verderop reden we langs het hunebed in Skegrie.

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Ook brachten we een bezoekje aan Smygehuk; het meest zuidelijke puntje van Zweden met een vuurtoren die vrij te beklimmen was. In het haventje vind je een heerlijke ijswinkel en kun je genieten van de beukende golven.

Iets verderop vind je het populaire Beddingestrand; een vrij breed zandstrand met ook weer een pier. En op de terugweg reden we langs Tullstorp om een eeuwenoude runesteen te bezoeken die hier op het kerkhof staat. Optioneel is het nog een aanrader om een bezoek te brengen aan de lime stone ovens in Östra Torp.

Die avond aten we bij Babaa’s Steakhouse, van de buitenkant zag dit er niet heel bijzonder uit maar het eten was echt heerlijk! Vanaf hier zagen we de zon prachtig ondergaan dus ging ik samen met dochterlief nog op zoek naar de zonsondergang, daarvoor waren we net te laat, maar we hadden wel prachtige kleuren ook met de maan.

Overnachting; Trelleborg Strand Camping

Dag 5. Falsterbo / Foteviken & Ikea Museum Almhult

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

In het zuidwesten van Zweden vind je het schiereiland Falsterbo. Hier begonnen we de dag bij het Foteviken Viking Museum. Een absolute aanrader en staat niet voor niets in de Lonely Planet hitlijsten. Om tien uur was het nog vrij rustig, ook vanwege de regen maar toen we weggingen was het een stuk drukker. Hier was een compleet dorp uit de tijd van de Vikingen nagebouwd en waren er een aantal mensen die in die tijd ‘leefden’. Leuk voor de kinderen was dat ze diverse spelletjes konden spelen.

Lunchen deden we in het vissersdorp Skanör. Op de heenweg liepen we echter eerst nog even binnen bij het Naturum Falsterbo. Een soort bezoekerscentrum van het lokale natuurpark met op het dak een vogelspotplaats en uitzicht op het bos en water. Ook een aanrader is een bezoek aan de pier en de vuurtoren in Falsterbo.

Voor de lunch waren we uitgenodigd bij Linda’s Fingermat waar we konden genieten van heerlijke hamburgers en een nachoschotel. Je zit hier in de haven met aan de ene kant prachtige kleurrijke strandhuisjes en de andere kant een strand wat ik zelf het mooiste vond in deze regio. Helaas konden we hier niet heel lang blijven.

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we namelijk aan in Almhult waar we een afspraak hadden in het Ikea museum voor een korte rondleiding en een bezoek aan de tentoonstelling Lek Play. Heel leuk om een aantal bekende items hier ook weer terug te zien, en ook voor de kinderen een feest van herkenning. We sloten af met een ‘meatball dinner’ wat eet je anders bij de Ikea 😉 Ook dit was toch wel een bucketlistdingetje.

Voor de overnachting reden we door naar Getnö Gård Lake Åsnen Resort waarbij we het gevoel hadden helemaal van de kaart af te zijn zonder internet en ook de gps zat er regelmatig naast. Gelukkig kwamen we toch goed aan en kregen we de sleutels van de stuga waar we sliepen. We hadden al gegeten en er was een prachtig zonnetje dus liepen we naar het strand op de camping om daar even te spelen en te genieten van de ondergaande zon. Bij de stuga was ook een kampvuurplaats en omdat de overige dagen regen was voorspeld besloten we nu maar een vuurtje te stoken.

Overnachting: Getnö Gård Lake Åsnen Resort

Dag 6. Getnö Gård

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Deze hele dag hadden we om dit prachtige natuurpark te ontdekken. Er waren diverse opties en voor de kinderen stond er een bezoek aan de natur skola op de planning waarbij ze onder begeleiding het water op gingen om vissen te vangen. Trots vertelde dochter dat het haar ook gelukt was. Die avond was er ook een bosrit voor ze ingepland op de IJslandse paarden. Zoonlief vond dit eerst toch wel spannend, maar toen dochter op een paard zat wilde hij toch ook wel. De rest van de dag was vrij.

We hadden als tip gekregen om de Zweedse Fika te proberen bij het Ålshults Handelsbod wat gerund wordt door een Nederlandse familie en op dat moment ook een kleine Vikingmarkt bezig was. En we brachten een bezoek aan het natuurpark Lake Asnen zelf met de ingang bij de Trollberget; een rots die bekend staat om de legende dat deze stenen ’s nachts in trollen veranderen.

Die avond kookte ik zelf in het huisje en ging manlief met dochter nog op bezoek bij een traditioneel Zweeds feestje dat daar werd georganiseerd.

Overnachting: Getnö Gård Lake Åsnen Resort

Dag 7. Kosta Glascenter & Cray fishing

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Vandaag moesten we al vroeg weer vertrekken, dus namen we het ontbijt mee voor in de auto. We reden naar Kosta waar we een afspraak hadden bij Kosta Glas (een glasfabriek). Dat de kinderen ook echt zelf hun eigen glas mochten blazen was een enorme verrassing. Ze mochten zelf een vormpje en kleuren kiezen. Met een beetje hulp met het draaien en blazen, want stiekem heb je daar best wel kracht voor nodig, is het toch gelukt.

Na afloop moeten de kunstwerkjes echter getemperd afkoelen dus kunnen we ze pas de volgende dag ophalen. Tijd dus voor een heerlijke lunch; onderweg naar de Lodge waar we zouden overnachten kwamen we langs een pizzabuffetrestaurant en toen de kinderen de reclameborden zagen waren ze natuurlijk om. Ook wel fijn om niet te hoeven wachten en gewoon iedere keer een slice te kiezen.

In de middag checkten we in bij Kosta Lodge, we hadden nog even tijd voor het middagprogramma, dat voor ons was voorbereid, zou beginnen. De kinderen hadden natuurlijk al snel de minigolf ontdekt dus haalden we de sticks en balletjes op, helaas begon het tussendoor een paar keer heel hard te regenen dus hebben we dat afgewisseld met lekker Netflix kijken in onze accommodatie.

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Daarna werden we meegenomen door een gids naar een meer waar we met zijn vieren in een bootje stapten het water op. Hij had netten en aas mee en deed ons voor hoe je een net moest uitzetten. Deze zou hij de volgende ochtend rond vier uur weer oppikken, we mochten mee als we dat wilden 😉 Terug konden we wel even kijken bij de vangst van die ochtend zodat de kinderen konden zien hoe de rivierkreeftjes er uit zagen.

Bij de lodge was er ook een zwembad (die toch wel een beetje fris was) en een zeer aangename whirlpool waar de vermoeidheid zo van mijn schouders gleed. Maar goed ook, want vanwege een voedselvergiftiging had ik al een paar dagen heel weinig en slecht geslapen. Ik voelde me daarna als herboren en we konden zo aanschuiven voor het diner; wat een black stone grill was waar we oa hertenvlees op konden grillen en ook de rivierkreeftjes kregen. Daarna lekker op tijd naar bed!

Overnachting: Kosta Lodge

Dag 8. Kosta Safari & Vimmerby

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Voor het ontbijt waren we wederom welkom in het restaurant voor een heerlijk ontbijtbuffet. Daarna hadden we een afspraak met een gids bij Kosta Safari Park, een park dat net een jaar open is. Hier leven diverse dieren van everzwijnen tot edelherten en ook bizons. We zijn eerst met de gids op pad gegaan die ons meer vertelde over de dieren en mais mee had zodat we de dieren mochten voeren. Daarna zijn we zelf ook nog even een rondje gaan rijden, helaas begon het te regenen waardoor de meeste dieren toch een schuilplek op gingen zoeken. Wel een heel gave ervaring zo!

Daarna inpakken en weer op pad, althans eerst natuurlijk nog het glas even ophalen. Daarna was het anderhalf uur rijden naar Ingebo Hagar Cottage in Vimmerby, waar de rest van de dag ‘vrij’ was. We overnachten op een soort kinderboerderij en het was echt prachtig met speelhuisjes en tractoren maar het weer werkte niet echt mee. Dus gingen we even de stad in.

Vimmerby is de stad waar Astrid Lindgren onder andere de boeken van Pipi Langkous schrijft. Als je hier komt zie je haar dan ook al groot op de borden staan. Op het dorpsplein zelf is er ook een standbeeld van haar en natuurlijk zagen we overal merchandise en boeken. We hebben hier ook even bij een restaurant gezeten om te lunchen, al hadden de kinderen zich daarop verkeken en konden we het gelukkig meenemen zodat we die avond niet hoefden te koken.

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Ondertussen leek het weer open te trekken dus besloten we toch naar Vimmerby Adventure te gaan. Na de vakantie in Frankrijk in de meivakantie bleek dat ze dit erg leuk vonden en het wordt ook nog eens gerund door een Nederlander. Nadat we voor de kinderen hadden betaald mochten ze de kinderbaan op.

Dochterlief deed het best goed dus mocht onder zijn begeleiding mee naar boven, eerst eentje hoger en daarna nog twee hoger. Eigenlijk was ze daar fysiek nog te klein voor maar met een beetje hulp lukte het toch zodat ze ook bij de tokkelbaan kwam wat ze natuurlijk heel spectaculair vond. Eenmaal terug in het appartement wat er een beetje uit zag als Villa Kakelbont, regende het weer dus begonnen we met een puzzel die er lag in de spelletjeskast.

Overnachting: Ingebo Hagar Cottage

Dag 9. Astrid Lindgrens World

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

We waren natuurlijk niet voor niets naar Vimmerby gereden; hier vind je namelijk Astrid Lindgrens World. Een attractiepark helemaal in het teken van haar boeken. Want Pipi kent iedereen wel, maar bijvoorbeeld Ronja de Roversdochter en de gebroeders Leeuwenhart zijn ook van haar hand.

Dit was echt een enorme verrassing, en stiekem hadden we vooral al best hoge verwachtingen. Maar het theater was echt super, zelfs als je er geen woord van verstaat. Er waren heel veel speeltuinen en speelhuisjes en tussendoor werden er ook heel veel activiteiten gedaan door de spelers. Eigenlijk was 1 dag gewoon te kort om echt alles te zien en doen.

Na het dagje uit was er voor het diner gereserveerd bij het Vimmerby Stadshotell waar we de vorige dag ook al langs waren gelopen. Ze hebben hier een speciaal kinderbuffet en de gezinnen werden aan de ene kant van het restaurant neergezet vlakbij de speelkamer waar ze konden spelen. Wat stiekem wel een opluchting was, want het zag er hier allemaal wel erg luxe en breekbaar uit 😉

Overnachting; Ingebo Hagar cottage of appartement

Dag 10. Virum Moose Park & Västervik

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Vanochtend scheen het zonnetje dus kon er nog even heerlijk gespeeld worden, zo werd papa uitgenodigd op de thee in het speelhuisje en ging zoonlief met de tractors spelen en bij de dieren kijken. We hoefden maar een half uurtje te rijden naar het Virum Algpark voor een elandensafari. We waren hier ruim op tijd dus kon er ook hier weer gespeeld worden, was er een hindernisbaan en een speurtocht uitgezet. We vermaakten ons dus prima.

Op een gegeven moment kwam er een tractor met een aantal ‘wagons’ waar we in konden gaan zitten. Alle kinderen kregen ook een bosje met bladeren die we aan de elanden mochten voeren. Alles was open dus we konden heel dichtbij komen, dat ze echter zo dichtbij kwamen was voor mij een grote verrassing. We konden via een opening ook op het dak klimmen waardoor je net wat meer bewegingsruimte hebt en het veel vrijer voelt. We konden in ieder geval goed knuffelen en aaien met deze indrukwekkende dieren.

In de middag reden we door naar Vastervik; de meest oostelijke bestemming deze vakantie aan de oostkust. Daar hadden we een afspraak met de lokale vvv-medewerker waarmee we gingen lunchen bij restaurant Guldkant met uitzicht op het water en hij ons een korte stadsrondleiding gaf naar de speeltuin waar de kinderen even lekker konden rennen en springen.

Terwijl we wachten tot we konden inchecken bij het Västervik Resort waar we zouden overnachten. Daar werden we heel welkom ontvangen met een treintje voor een rondleiding over het enorme terrein, maar door de verschillende ‘wijkjes’ niet zo voelt.

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

De kinderen hadden natuurlijk al snel het zwembad gespot en konden niet wachten tot ze daar konden duiken. Omdat de zomervakantie hier in Zweden nu was afgelopen was het lekker rustig en konden ze lekker zwemmen en hadden we het zwembad bijna voor ons alleen (samen met wat andere Nederlandse gasten).

Er waren ook meerdere glijbanen en we hebben ook even een bezoekje gebracht aan de sauna. Die avond heb ik heerlijk zelf gekookt en hebben we op de veranda bij het huisje gegeten met uitzicht op het water. De lucht was ondertussen weer helemaal opgeklaard dus maakten we na het eten nog een prachtige avondwandeling over de diverse bruggen en eilanden tot we de zon zagen ondergaan.

Overnachting; Västervik Resort

Dag 11. Tjust archipelago

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Deze hele dag stond in het teken van de archipel waar we nu zitten. Al heel vroeg werden we met een bootje opgehaald vanaf een steiger op het resort voor een ‘seal & eagle’ tour; oftewel zeehonden en adelaars spotten, twee dieren die ik niet zo snel bij elkaar zou verwachten. Er zat een hoog tempo in en voor we het wisten waren we bij de open zee waar we inderdaad een aantal adelaars spotten. Het blijven dieren in het wild dus die garantie is er niet, en eind augustus zijn de meeste dieren al vertrokken richting warmere gebieden.

We hadden dus geluk! Bij de zeehondjes spotten iets minder, die waren niet op de plek waar ze normaal te vinden waren, maar iets verderop in beschermd gebied lagen er vele honderden! Na wat gedobberd te hebben zodat ze dichterbij kwamen werden we afgezet op het eiland Hasselö voor het middagprogramma.

De kinderen vonden al snel op het strandje, het grootste zandstrand in de regio, een skelet van een dino en waren heerlijk aan het spelen terwijl er een heerlijke lunch werd voorbereid bij Hasselo Sand met een soort gehaktsoep en pannenkoeken voor de kinderen. Daarna mochten ze ook hier even minigolven en spelen in de speeltuin tot we werden opgehaald voor een korte rondleiding over het eiland in de gemotoriseerde 4-wheelers waarop ze hier rondrijden (bij gebrek aan auto).

Daarna konden we ook nog kajakken (helaas begon het toen weer keihard te regenen toen we midden op het water waren) en vertrokken we na een picknick (lekker binnen in een soort theehuisje) op de fiets naar een tweede restaurant een stukje verderop dat speciaal voor ons open was gegaan en een heerlijk diner was bereid.

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Het hoogtepunt van deze dag was toch echter wel het bezoekje aan de hottub en sauna achter het restaurant Sjokanten met een prachtig uitzicht op het water. Dat was echt een uur lang gewoon puur genieten tot de zon onder ging en we met een boottaxi teruggebracht werden naar het resort.

Overnachting; Västervik Resort

Dag 12. Gränna & Kullaberg

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Op deze laatste volledige dag in Zweden hadden we ook de grootste reisdag staan; 380 km in 4,5 uur wat best pittig is met twee kinderen. Daarom besloten we zelfs nog een beetje om te rijden 😉 We hadden namelijk een paar keer de tip gekregen om een bezoek te brengen aan het dorp Gränna dat bekend staat vanwege de zuurtjes die je hier overal kan kopen.

Ook hier was het duidelijk dat de vakantie en daarmee het hoogseizoen was afgelopen want alle ‘medewerkers’ die normaal live demonstreren hoe je zuurtjes maakt moesten weer naar school 😉 Gelukkig vonden we in één van de winkeltjes toch iemand die bezig was en zagen we verderop een filmpje van het hele proces. Ook mochten we ergens verschillende smaakjes proeven en gingen we natuurlijk met een tas vol zuurtjes in verschillende smaakjes naar huis 😉 Iets verderop lunchten we ook op een dakterras met uitzicht op het enorme meer.

Na het tweede deel van de rit kwamen we weer aan bij de westkust van Zweden bij het schiereiland Kullaberg. Waar de kinderen natuurlijk graag de berg op wilden lopen om naar het uitzicht te kijken. En als je dan kan kiezen tussen een wandelpad of klimmen en klauteren over de rotsen kiezen de kinderen natuurlijk dat laatste!

En toen ze boven stonden wilden ze natuurlijk naar beneden klimmen naar het puntje van het schiereiland 😉 Onderweg kwamen we nog bosjes tegen met bramen die er natuurlijk prima in gingen! We liepen ook nog even langs de vuurtoren waar we nog uitkeken over een indrukwekkende klif.

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

De tijd vloog voorbij dus reden we langs het restaurant waar er voor ons gereserveerd was. Helaas bleek die gesloten dus checkten we eerst in bij de camping waar de kinderen natuurlijk het zwembad even wilden proberen om daarna terug te rijden naar het dorpje op zoek naar een restaurant dat wel open was. In de haven vonden we er gelukkig eentje en zaten we vlakbij het water waar we de zon zagen zakken in de zee wat natuurlijk altijd een indrukwekkend gezicht blijft.

Overnachting: Camping First camp Mölle

Dag 13. Helsingborg & Kopenhagen

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Onze laatste dag in Zweden voordat we met de boot van Helsingborg naar Helsingor in Denemarken zouden varen brachten we door in Helsingborg. Onderweg reden we nog langs Höganäs Saluhall foodhall met een winkel en restaurant op de bovenste verdieping. In Helsingborg bezochten we onder andere de Kärnantoren; een middeleeuwse toren wat vroeger midden in een fort stond en waarvan je een prachtig uitzicht hebt over de stad en het water en je aan de overkant Denemarken ziet liggen.

Daarna daalden we af via de trappen en de torens en liepen we langs de Chocolate Factory waar alles er natuurlijk zeer lekker uitzagen en het winkelcentrum, stopten we even bij het beachvolleybalveld voor het Dunkers cultural center op weg naar het Tropical Beach achter de haven. Helemaal verstopt ligt hier namelijk een heus palmenstrand. Als je de foto’s ziet lijkt het net alsof we op een tropisch eiland zitten!

Voor de lunch was gereserveerd bij Sofiero Palace en Park, helaas bleek dat die ene dag gesloten te zijn vanwege de voorbereidingen op een festival. In plaats daarvan gingen we naar Fredriksdal Museums and Gardens, een enorm openluchtmuseum. Waar we echt een heerlijke spaghetti met gehaktballetjes aten compleet met eetbare bloemen. Daarna liepen we nog een rondje door het park en langs de boerderijen en huizen die hier zijn verzameld vanuit de hele provincie om zo te bewaren voor de toekomst. Tot het tijd was om met de boot de overtocht te maken naar Denemarken.

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

In Denemarken reden we door naar Kopenhagen waar we net buiten het centrum stopten bij Dyrehavsbakken. Een pretpark dat pas in de middag open gaat en de hele avond open blijft. Je kan hier gratis naar binnen en betaalt per attractie, ideaal dus om even een kijkje te nemen ook al wil je er niet de hele dag doorbrengen.

Ondertussen kregen we trek, dus reden we verder en aten we lekker makkelijk onderweg bij de McDonalds. Deze bleek in/onder een Ikea te zitten, wat natuurlijk het cirkeltje weer rond maakte 😉 Omdat we maar een nacht in Kopenhagen zouden slapen brachten we ook nog even een bezoekje aan de kleine Zeemeermin voor we incheckten bij het hotel.

Overnachting; A&O Kopenhagen

Lees ook: Kopenhagen met kinderen

Dag 14. Lego House Billund

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Na het uitchecken wilden we nog wel wat zien van Kopenhagen, aangezien het in het centrum best druk is en niet ideaal is om met de auto te rijden gingen we op zoek naar iets buiten het centrum. Ik had wat voorbij zien komen over de Six Forgotten Giants; enorme reuzen van hout die in de omgeving van de stad liggen en ook nog eens min of meer langs de snelweg die we moesten hebben.

Met hulp van Google Maps hadden we er al snel eentje gevonden en hoefden we maar een klein stukje te lopen. Eerst vonden de kinderen het idee toch wel spannend, maar toen ze de reus zagen was dat al snel over en waren ze al snel aan het klimmen.

Daarna begon toch wel het tweede deel van de terugreis; het was namelijk een kleine drie uur rijden naar Billund waarbij we een aantal bruggen passeerden, want ook Kopenhagen ligt eigenlijk op een eiland. De reis verliep zeer voorspoedig zodat we aan het begin van de middag daar aan kwamen en nog tijd genoeg hadden om een bezoekje te brengen aan het Lego House in Billund.

Het was even zoeken vanwege een wegopenbreking maar al snel vonden we de parkeerplaats en hebben we een aantal uur ons in de wereld van LEGO gedompeld. Van bouwen, experimenteren, gamen, filmpjes maken, spelen tot de geschiedenis van dit speelgoed waarbij we de kinderen in het museum konden laten zien wat onze eerste sets waren en er herinneringen opgehaald werden.

We waren hier zoet tot we echt weg moesten omdat ze dicht gingen, natuurlijk bezochten we ook nog even de winkel maar kochten we toch niets. Helaas kwamen we er pas later achter dat er hier een heel gaaf restaurant is waar je door robots en LEGO achtbanen bediend wordt!

Lees ook: Lego House Billund

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Hoog tijd dus om op zoek te gaan naar onze slaapplaats, we hadden gereserveerd bij Lalalandia ook dat ging niet even soepel. We twijfelden heel erg waar we moesten zijn en dachten iedere keer bij het zwembad te zijn. Na een paar rondjes bleek dat hier ook de receptie zat en we dus toch goed zaten.

Omdat het een stukje lopen is vanaf de accommodatie haalden we meteen de zwemtassen uit de auto (die hadden we gelukkig al klaar liggen) zodat we even het supergave zwembad in konden duiken voor ze dicht zouden gaan. Dat was echt een groot succes met heel veel soorten glijbanen, lazy en wild rivers, activity bad, golfslagbad en nog veel meer. Daar hadden we zeker ook langer kunnen doorbrengen, maar helaas ging dat na twee uur dicht.

In het overdekte centrum bestelde manlief pizza’s terwijl de kinderen nog even gingen klimmen in Monky Tonky al waren ze daar snel klaar mee omdat ze zo moe waren en keken we nog even in de winterse hal. De pizza’s namen we mee naar het enorm luxe huisje waar we heel blij waren met de wasmachine en droger die er na twee avonden wassen voor zorgde dat we met schone kleding naar huis gingen!

Lees ook: Vakantiepark Lalandia Billund

Overnachting: Lalandia Billund

Dag 15. Legoland Billund

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

Na het ontbijt gingen we op stap, we hadden het voor de kinderen geheim gehouden en zelfs toen we er de vorige dag langs waren gereden en nu voor de deur van Legoland waren geparkeerd geloofden ze nog dat we naar ‘kunstwerken’ gingen kijken. Extra groot was dus de verrassing toen we naar binnen gingen, dat vonden ze natuurlijk wel heel erg leuk. In de ochtend was het lekker rustig dus hadden we voor de lunch al een groot deel van de attracties gedaan. In de middag waren de rijen een stuk langer en we hebben net niet alle attracties in een dag kunnen doen.

Dit was echt een heerlijke dag om de vakantie mee af te sluiten. Natuurlijk brachten we ook een bezoekje aan SeaLife en verlieten we dit keer niet met lege handen de LEGO-winkel. Na lang twijfelen over LEGO Hidden Side (die na googelen in Nederland goedkoper bleek te zijn) kozen we voor het LEGO-attractiepark. Een enorme doos waar we wel even zoet mee zouden zijn. Omdat het al laat was, bleven we hier ook eten zodat de kinderen in het huisje naar bed konden.

Lees ook: LEGOland Billund Denemarken

Overnachting: Lalandia Billund

Dag 16. Givskud Zoo Park & terugreis

Rondreis Zweden & Denemarken & Duitsland - Reisliefde

En helaas kwam aan deze vakantie ook weer een einde en was het tijd om naar huis te gaan. Maar niet voor we een bezoekje brachten aan het Givskud Zoo Park; een dierentuin vlakbij LEGOland met een dinopark. Je rijdt hier met de auto door en langs de verblijven heen en stopt bij de verschillende parkeerplaatsen om vervolgens een rondje te lopen om weer andere dieren te zien of deel te nemen aan één van de activiteiten. Je mag zelfs door het leeuwenverblijf heen wat natuurlijk wel heel indrukwekkend is!

Bij de laatste parkeerplaats vind je ook het grootste dinopark van Denemarken waarbij je het gevoel hebt dat je terecht bent gekomen in een soort van Jurassic Parc met opgezette dino’s waar je ook stenen kon opensplijten op zoek naar fossielen en in een zandbak zoeken naar tanden en botjes. Na de lunch begonnen we toch echt aan het laatste en ook het langste stuk van onze rondreis. Het was nog ongeveer 800 km en we hoopten voor middernacht thuis te zijn. Rond tien uur ’s avonds waren we thuis wat enorm meeviel.

Lees ook: Givskud Zoo Park dierentuin & Dinopark Denemarken

Kaart en route Google Maps

Voor wie dat interessant vindt; onze route met overnachtingen tijdens de vakantie. Zonder begin- en eindpunt in Nederland omdat er helaas een maximum aantal ingevuld kunnen worden.

Route Rondreis Duitsland, Zweden & Denemarken

Hopelijk hebben jullie net zo genoten van de foto’s als wij van de reis.

Lees ook

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)