Skip to Content

Welke accommodatie kiezen met kinderen?

Het afgelopen weekend hebben we overnacht in een hotel. Eerder hebben we al gekampeerd met een tent en vouwwagen, of de iets luxere variant glamping. En we hebben ervaring met kinderen in een bungalow en een stacaravan. Het leek me leuk om op basis van die ervaringen op een rijtje te zetten wat de verschillen zijn per accommodatie. Dit kan natuurlijk voor iedereen net weer anders liggen. Op volgorde van ‘luxe accommodatie’ en natuurlijk met een aantal tips.

Soorten accommodaties

Kamperen met tent en vouwwagen

De eerste grote vakantie was vorig jaar in de zomer. Zes maanden zwanger was ik op dat moment en dan kamperen! Met de hele familie gingen we een weekje naar Italië aan het Lago Maggiore en vervolgens met het gezin naar Oostenrijk, midden in de bergen. De eerste paar dagen heb ik samen met mijn zus en onze (pleeg)kinderen in een tent geslapen. Het was een grote bungalowtent met twee compartimenten.

Hier pasten net onze eigen luchtmatras en stretcher in. Ook de bagage van ons en de kinderen hadden we hier staan, erg fijn zeker als het gaat regenen. De kinderen zelf sliepen in deryan tentjes; allemaal hadden ze hun eigen tentje. De tweede week in Oostenrijk sliepen we in de vouwwagen, weer een andere accommodatie. Dit was wel heel fijn want het was heel erg nat, en in de vouwwagen lig je toch van de grond af.

We vinden het erg fijn om te kamperen, we genieten allebei van het buitenleven. Het gevoel van vrijheid spreekt ons ook heel erg aan. Dit zullen we dan ook zeker vaker doen.

Glamping

Onze dochter was twee maanden oud toen we voor de bruiloft van onze dochter naar Limburg afreisden. De bruiloft en receptie en het feest vonden op twee verschillende tijden en locaties plaats. Hier hadden we de beschikking over een enorme safaritent. Zo zag het er ook uit van buiten.

Als je echter binnenkomt is het gewoon een klein huis. Compleet met woonkamer, keuken met water- en gasaansluiting en slaapkamers met houten bedden en klamboe’s. Alleen een toilet was niet aanwezig, deze bevonden zich heel origineel in een graansilo. Het was een kleine camping met zeer vriendelijke eigenaars. Die zorgden zelfs voor een uitgebreid ontbijtje met warme broodjes en vers fruit.

Stacaravan

Twee weken geleden in Frankrijk zaten we in een stacaravan. Dit was erg fijn gezien het slechte weer. Dan kan je lekker binnen spelen en geen gedoe met het opzetten van een vouwwagen in de regen. De stacaravan was echter zeer compact. De accommodaties zijn ieniemienie. Op een zo’n klein mogelijke oppervlakte wordt er een hele leefomgeving gecreëerd. Met smalle deurtjes, smalle looppaadjes naar het bed waardoor er eigenlijk geen ruimte is om je hier normaal aan te kleden.

Of een derde bedje halverwege de muur. De luxe van deze accommodatie varieert ook sterk, de eerste dagen zaten we in een zespersoons stacaravan waar onder andere een sterio, magnetron en in iedere ruimte een straalkacheltje ingebouwd waren. De kleinere vierpersoons was echt heel basic. Daar was zelfs geen zitgedeelte. Buiten was er een houten vlonder die door de regen enorm glad was. meer ruimte was er niet, want de stacaravans stonden enorm dicht op elkaar. Deze locatie was voornamelijk uitgezocht op basis van de prijs en de afstand tot Parijs en Disneyland. En dat voldeed prima.

Bungalow

Zowel de allereerste vakantie met onze dochter in de sneeuw van de Hunsruck, later in de Eiffel en de eerste vakantie met onze zoon in Drenthe zaten we in een bungalow. Voor een eerste vakantie is dat gewoon erg fijn. Over het algemeen heb je bij deze accommodatie dezelfde faciliteiten die je thuis ook hebt. Een normale badkamer, zelfs met bad. Afzonderlijke slaapkamers, waar onze dochter in een eigen bed mocht slapen. Vaak heb je zelfs een open haard. Buiten heb je ook de nodige ruimte inclusief een terras set. Met een beetje geluk ook nog met een afrastering zodat ze niet zo snel de buren zullen lastig vallen.

Hotel

En tot slot, de laatste van het rijtje. Overnachten in een hotel. Dit was iets waar ik met jonge kinderen toch wel een beetje tegenop zag. De grootste reden; de overige hotelgasten. Met jonge kinderen is het onvoorspelbaar of ze de nacht wel of niet doorslapen. Of gedoe aan de ontbijttafel, daar zitten gasten die voor de rust komen niet op te wachten. Al zijn er natuurlijk ook rustige spelletjes die je met ze kan spelen.

Ik had beloofd mijn ouders naar Bikes4Parkinson in Valkenburg te brengen en aangezien manlief moest werken gingen de kinderen ook mee. Gelukkig zaten we in een zeer gezellig typisch familiehotel. Ik dacht dat we de enige bezoekers waren, pas de volgende ochtend hoorde ik dat het hele hotel vol had gezeten.

De nacht ging prima en de kinderen sliepen lekker door. Er was wifi zodat ik lekker met mijn laptopje op schoot wat kan bloggen met op de achtergrond TVOH. Het ontbijt ging helaas iets minder, peuter had besloten dat ze niet wou eten en begon toch een beetje stampij te maken. In het begin waren we alleen, maar later kwam er ook een ander stel bijzitten. Peuter had ondertussen een bal gevonden van de familiehondjes, een chihuahua werd erbij gehaald. Daar mocht ze mee spelen en paprika voeren. Dat was voor de afleiding erg fijn.

De favoriete accommodaties zijn voor mij toch wel de locaties waar je over veel vrijheid beschikt. Je gewoon lekker je eigen gang kan gaan. Opstaan en ontbijten wanneer je dat wil. Je bij de kinderen kan blijven, zonder in dezelfde ruimte te zitten en je dus ook ‘s-avonds wat vrijheid hebt. In een hotel zal je mij dus niet zo snel nog een keer tegenkomen.

Hotels met kinderen vind je hier.