Skip to Content

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden

Als je in Roemenië bent en je maakt een rondreis dan zijn er verschillende manieren om de Karpaten (bergen) te doorkruisen richting Transsylvanië. De meeste mensen zullen de E81 nemen, een prachtige weg die de bedding van de Olt rivier volgt.

Een meer avontuurlijke autoroute is de Transfagarasan; een weg die langs het stuwmeer Vidraru loopt en vervolgens over een bergpas heen met spectaculaire uitzichten naar de andere kant. Op onze weg van Boekarest naar Sibiu besloten we dan ook voor deze route te gaan… Ook al liep dat anders af dan verwacht…

De Transfagarasan road in Roemenië

Eén van de meest spectaculaire wegen ter wereld, is de 150 km lange Transfagarasan. Deze weg loopt door de spectaculaire, rotsachtige Fagaras-bergen, hier vindt je de hoogste bergtoppen van Roemenië, waarvan de Moldoveanu-piek met 2544 meter de hoogste is. Deze bergen vormen de grens tussen Walachije naar Transsylvanië.

Op een hoogte van 2042 bereikt de Transfăgărășan het hoogste punt en ligt een tunnel. Dit is de hoogst gelegen tunnel van Roemenië, dit is met 887 meter ook de langste tunnel van het land en ligt vlakbij Bâlea Lac (Bâlea-meer). Het is dan ook de op één na hoogste verharde weg van het land na de Transalpina, de andere schilderachtige weg in het Parang-gebergte die tot 2145 m reikt.

De Transfagarasan is onderdeel van de DN7C die begint in het zuiden van Pitești. Na Curtea de Argeș wordt de omgeving steeds bergachtiger. Aan de zuidkant van de bergen is de kwaliteit op sommige delen een stuk slechter.

Bij het plaatsje Arefu vlak voor het Poenarikasteel begint de eigenlijke Transfăgărășan, aan de noordkant is de weg het meest toeristisch en voorzien van een tweebaansweg met heel veel haarspeldbochten waardoor sommige bestuurders dit erg spannend vinden. De weg eindigt bij Cârța in het dal van de Olt, maar veel mensen rijden door naar Sibiu voor de overnachting.

De weg werd tussen 1970 en 1974 aangelegd in opdracht van de toenmalige communistische dictator Nicolae Ceaușescu die ook het enorme paleis in Boekarest liet bouwen en daarvoor verschillende historische wijken afbrak.

Ceaușescu wilde een snelle militaire interventie door de bergen mogelijk maken in het geval dat de Sovjets het land zouden binnenvallen. In totaal werd er ongeveer 6.000 ton dynamiet gebruikt om de noordelijke zijde van de weg aan te leggen, en zijn er 40 soldaten gestorven tijdens de aanleg. Hierdoor kreeg de weg de bijnaam: “Ceaușescu’s waan”.

De afgelopen jaren is dit het decor geworden voor rijtests, fotoshoots en autoreclame voor sportwagens en motorfietsen. Het werd wereldwijd beroemd nadat het Britse tv-programma Top Gear in 2009 een aflevering in Roemenië had opgenomen. Voormalig Top Gear-ster Jeremy Clarkson noemde het toen ‘de beste weg ter wereld’. Als je de foto’s ziet dan snap je waarom!

Wanneer is de Transfagarasan geopend?

Houd er rekening mee dat vanwege de hoogte en de lokale weersomstandigheden deze weg niet het hele jaar door is geopend. Vanaf begin juni tot en met november is de weg in principe open. Check echter vooraf goed Google maps EN de website van de overheid (hier) of dit ook echt zo is! Want het kan best zijn dat Google maps aangeeft dat je er wel mag rijden, maar dat in de praktijk niet het geval is.

Tip: Wil je zeker weten dat je zo ver mogelijk komt; begin dan in het noorden, als de weg is afgesloten vanwege de sneeuwval kun je alsnog met de kabelbaan naar boven tot aan het Baleameer en genieten van het prachtige uitzicht.

In principe, want toen wij er eind juni waren echt een paar meter voor de bergpas was de weg toch afgesloten vanwege de vele sneeuw die er nog lag en het risico op lawine’s die het smeltwater met zich mee kan nemen.

Dat betekende dus dat we drie uur terug moesten rijden en een andere weg moesten vinden. Wat ons wel door het mooiste authentieke stukje van de rondreis Roemenië, maar ook nog meer wegafzettingen opleverde en omrijden waardoor we een paar uur later dan gepland aankwamen.

Houd er rekening mee dat de gemiddelde snelheid op deze weg 40 km per uur is en je dus tijd nodig hebt om te rijden. Daarnaast kan vanwege de beperkte openstelling en de zomervakantie het hier in de maanden juli en augustus heel erg druk zijn en je dus achter elkaar in een soort colonne rijdt. Bij bepaalde bezienswaardigheden kan het dus ook erg druk zijn en kan het zijn dat alle parkeerplaatsen vol zitten.

Bezienswaardigheden langs de Transfagarasan

Als je kiest voor de Transfagarasanroute kom je onderweg langs een aantal bezienswaardigheden, het is dus zeker de moeite waard om hier een dag (of meer) voor uit te trekken zodat je overal rustig kan kijken.

Je kunt de route zowel vanaf het noorden bij Lukoil beginnen of vanaf het zuiden bij Curtea de Arges. Vanaf het noorden is de weg naar de bergpas minder lang en kun je er voor kiezen om weer terug te rijden om je weg te vervolgen in plaats van helemaal door te moeten rijden. Aangezien wij vanaf Boekarest kwamen, begonnen wij in het zuiden.

Tip: Houd er rekening mee dat je meer tijd kwijt bent dan de routeplanner aangeeft, ook als je onderweg niet stopt voor de bezienswaardigheden.

Klooster Curtea de Arges

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Curtea de Argeș is één van de oudste steden van Roemenië. Curtea betekent hof, Curtea de Argeș betekend dus het Hof van de Argeș. Volgens overleveringen was hier in 1290 al een stad, die later de hoofdstad werd van Walachije en dus het Koninklijk Hof ging zetelen. In deze stad vind je meerdere middeleeuwse kerken.

Onderdeel van het klooster van het Curtea de Arges was een kathedraal die werd gebouwd aan het begin van de 16e eeuw in opdracht van de prins Neagoe Basarab. Het is een van de beroemdste symbolen in Roemenië en staat daarom afgebeeld op een biljet van 1 leu. Vanaf hier kun je ook al de eerste besneeuwde bergtoppen spotten.

Poenari Citadel

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Vanaf het klooster is het 25 km (half uur) rijden door een paar dorpjes naar de Poenari Citadel, hier begint ook de prachtige bergachtige omgeving waar je doorheen rijdt. De ruïnes van deze citadel liggen hoog bovenop een een plateau van de berg Cetatea naast de kloof van de Arges en zijn te bereiken door een enorme trap met 1480 betonnen traptreden.

Ooit was dit het huis van Vladimir de Spietser (oftewel Dracula). Wil je naar boven maar niet traplopen dan kun je ook naar boven met behulp van de kabelbaan om daar tegen betaling een bezoek te brengen. Onderaan is een parkeerplaats waar je ook even wat foto’s kan maken.

Het kasteel van Poenari werd gebouwd aan het begin van de 13e eeuw door de Walachiërs en was als Kasteel Arges de belangrijkste citadel van de Basarabische heersers. Daarna werd het kasteel verlaten en in puin achtergelaten.

Tot Vlad III de Spietser het potentieel inzag van dit kasteel en er een van zijn belangrijkste forten van maakte onder andere doordat het zo groot was en dus vrijwel onmogelijk in te nemen met stenen van het oudere kasteel Poenari dat aan de rechteroever lag. Na de dood van Vlad in 1476 is het nog een paar jaar gebruikt, totdat het in de 16e eeuw weer verlaten en in de 17e eeuw een ruïne werd.

Vidrarudam (Barajul Vidraru)

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Aan het begin van het Vidraru meer vind je de Vidrarudam, een enorme 166 meter hoge betonnen boogdam die in 1966 werd aangelegd in de rivier de Arges. Het doel van de boogdam was het opwekken van hydro elektriciteit. De boog is maar liefst 305 meter lang en daarachter kan er in het stuwmeer maar liefst 465 miljoen kubieke meter water opgeslagen worden. 

De totale oppervlakte van het meer is 3.930.000 vierkante meter en een kustlijn van 28 km, dit komt vooral ook vanwege de vele inhammen en grillige grens tussen water en land. Bij de dam is er een uitkijktoren over het meer en de kloof.

Vidrarumeer

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Het meer ligt in de schaduw van het Făgăraș-gebergte en herbergt een dorp dat onder water is gelopen. De Transfagarasan loopt langs de oostkant van het meer en langs alle uitlopen waardoor je hier heel veel kilometers maakt en behoorlijk wat tijd kwijt bent.

Niet dat dat heel erg is want na iedere bocht verandert het uitzicht weer. Van het meer zelf zie je echter niet veel meer, je rijdt voornamelijk door de bossen. Wel kom je onderweg nog wat watervallen tegen die zorgen voor de aanvoer van water in het meer.

Op een paar plekken zie je een bordje waarop staat dat je vanaf daar het meer kan bereiken voor watersport, zijn er restaurants of een paar hotels en waren ze bezig om een boomhuttenvakantiepark aan te leggen. Ook waren ze druk bezig om de zijkant van de weg opnieuw van verf te voorzien na de winter.

Beren spotten

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Het meest unieke aan dit deel van de route vonden we toch wel de beren die we tegen kwamen. Na één van de bochten zagen we een soort parkeerplaats waar bovenop een berg stenen een beer heerlijk lag te zonnen. We parkeerden de auto op een afstandje en konden het natuurlijk niet laten om hier foto’s van te maken (vanuit de auto).

De beer bleef gelukkig rustig liggen en we waren helemaal onder de indruk van deze ervaring. Want, je kan vooraf wel lezen dat er in de oernatuur van de Karpaten nog maar liefst 5.000 beren rondlopen in het wild maar ze ook daadwerkelijk tegen komen zonder een bezoek te brengen aan een speciaal natuurreservaat…

Toen we echter terugkwamen omdat we niet door konden rijden kwamen we zelfs een moeder met twee babybeertjes tegen. We waren niet de enige die waren gekeerd en stonden in een korte file van 5 auto’s deze dieren te bewonderen. Dat was echt zo’n indrukwekkend beeld!

Natuurlijk hebben we hier ook diverse filmpjes en foto’s gemaakt want ze kwamen echt heel dichtbij! We waren alweer vergeten dat we niet ons einddoel; de bergpas, hadden bereikt maar terug moesten.

Piscul Negru

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde
Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Dit ‘dorpje’ ligt bij een splitsing van de rivier en bestaat uit een hotel, een kerk en zelfs een grot. Dit was duidelijk het gebied van de schaapsherders die hier een enorme schaapskudde onder bedwang hielden. Ook zeker een prachtig beeld.

Dit laatste stuk waren we al flink gestegen waardoor je hier nauwelijks beplanting meer tegenkomt, maar alleen maar kale hoogvlaktes met rotsen en grassen. Ook waren we al door een aantal overdekte stukken weg gereden waar de sneeuw nog op lag of het water over de weg stroomde.

Helaas was hier de weg afgesloten vanwege het lawinegevaar en konden we dus niet verder.

Parcul din Lemn

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Dit is een avonturenpark waar volwassenen en kinderen zich helemaal kunnen uitleven. Je vindt hier onder andere een houten speeltuin, maar je kan hier ook boogschieten, tokkelen, klimmen en nog veel meer.

Cascada Capra

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

De 35 meter hoge Capra-waterval (ook bekend als de Iezerului-waterval) ligt tussen de haarspeldbochten van de Transfagarasan in. De waterval ligt op de zuidelijke helling van het Făgșraș-gebergte tussen Cabana Capra en het meer van Bâlea in. Het water van de waterval komt uit het Caprameer en bevriest in ijzige winters.

Transfagarasan tunnel

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Op het hoogste punt van de Transfăgărășan bij Bâlea Lac (Bâlea-meer) bevindt zich de langste (887 m), en hoogstgelegen tunnel van Roemenië. Hier bereikt de weg een hoogte van 2042 meter. Deze tunnel is dan ook de overgang van Walachije naar Transsylvanië.

Na de tunnel kom je ook op het meest toeristische gedeelte van de weg. Het landschap, maar ook het weer kan aan beide kanten van de tunnel anders zijn. De tunnel zelf kan erg glad en slipperig zijn. Naast deze tunnel kom je nog meer tunnels en viaducten tegen.

Balea meer (Lacul Balea)

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Het Bâleameer (Lacul Bâlea) is een gletsjermeer op 2034 m hoogte in het Făgăraș-gebergte (Roemenië). In de zomer is het meer te bereiken via de Transfăgărășan weg, de rest van het jaar kan dat met een kabelbaan vanuit Cascada Bâlea. Als je dus zeker wilt zijn van het uitzicht en niet het risico wil lopen dat de weg is afgesloten kan je het beste aan het noorden beginnen.

Er zijn twee chalets die het hele jaar door geopend zijn, een meteorologisch station en een bergstation (Salvamont). Vlakbij het meer ligt een ijshotel, dit is het eerste ijshotel van Oost-Europa en werd in 2006 geopend.

Vanaf hier beginnen er ook diverse wandelingen door het wintersportgebied of over de bergen. Zo kun je onder andere wandelen naar diverse bergmeertjes, monumenten, rotsformaties en andere natuurbezienswaardigheden.

Panorama (Vedere Panoramică Transfăgărășan)

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Dit is ‘het’ panoramische uitkijkpunt wat je op alle foto’s tegenkomt van een slingerende weg vol haarspeldbochten die tegen de kale heuvel opklimt tot aan de tunnel.

Poarta Intalnirii

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Dit monument herinnert aan de offers die werden gebracht bij de aanleg van deze fantastische weg, en dit deel van de geschiedenis met respect en waardering voor de mensen die toen zo’n grandioze technische prestatie mogelijk maakten.

Waterval Cascada Balea

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

De Bâlea-waterval, ook wel Urlătoarea Bâlei genoemd, bevindt zich in het Făgăraș-gebergte op een hoogte van 1200 meter. Met een verval van 60 meter is dit de grootste getrapte waterval in Roemenië en vormt de uitloper van de Baleagletsjer. Vanaf de parkeerplaats bij het hotel Balea Cascada is het een stuk (50 minuten) wandelen naar deze waterval door de rode route te volgen.

Museum Badea Cartan Cârţişoara

Transfagarasan road Roemenië; route & bezienswaardigheden - Reisliefde

Dit is een etnografisch museum dat werd opgericht in 1968, ter nagedachtenis van de bekende Badea Cartan, herder van Cartisoara. Je vindt hier zijn collectie iconen op glas, boeken uit de collectie van Badea Cârţan, oude foto’s, keramiek en bruidsschatkisten. Op de binnenplaats van het museum is een typisch boerenhuis uit het midden van de 19e eeuw nagemaakt met een interieur dat specifiek is voor het gebied.

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.