Veel mensen vinden vliegen spannend, dan is er sprake van een gezonde spanning want je doet het tenslotte (uitzonderingen daargelaten) niet iedere dag. Echter sommige mensen zijn echt bang en dan is er sprake van een fobie. Vliegangst is een angststoornis waarbij iemand een sterke angst heeft voor het vliegen. Deze angst kan zo sterk zijn dat zij het vliegtuig niet in durven te stappen. In andere gevallen is vliegangst een onderdeel van een andere angststoornis, zoals een sociale fobie of een paniekstoornis.

Vliegangst: het kan je plezier in ‘op vakantie gaan’ behoorlijk in de weg zitten. Je wilt toch wel graag ergens naar toe waardoor je wel moet vliegen, maar eigenlijk zou je het liefst hard weghollen. Wat doe je eraan om de angst zo min mogelijk bezit van je te laten nemen en hoe je dus het meest ontspannen aan je vakantie kunt beginnen? Is de vliegangst nog erger dan dat waardoor je echt niet in een vliegtuig stapt en wil je dit ombuigen? Dan kun je hier eveneens lezen wat jou zou kunnen helpen!

Wat is vliegangst?

Vliegangst is een veelvoorkomend fenomeen waarbij mensen angstig worden van het idee om te vliegen. Dit kan leiden tot paniekaanvallen of andere ongemakken. Veel mensen hebben echter geen probleem met het vliegen zelf, maar met de onbekende of onveilige situaties die ze tijdens het vliegen kunnen tegenkomen.

Er zijn verschillende manieren om met vliegangst om te gaan, zoals ademhalingsoefeningen, visualisatie of medicatie. Het is belangrijk om een ​​manier te vinden die voor jou werkt, zodat je kunt genieten van je vlucht.

Is het gevaarlijk om te vliegen?

Natuurlijk is er altijd een kleine kans op een ongeluk, maar het is eigenlijk heel veilig om te vliegen. Moderne vliegtuigen zijn erg veilig en er zijn maar heel weinig ongelukken. Dus je hoeft je niet veel zorgen te maken.

Vliegtuigongelukken zijn eng. Daar kunnen we niet omheen. De beelden die je ziet zijn heftig. Alleen moeten we ons goed beseffen dat de kans dát er iets gebeurt echt heel erg klein is. Die auto van jou vormt een veel reëler gevaar voor je veiligheid! Een vliegtuig is zelfs uitgeroepen tot het meest veilige vervoersmiddel.

De wetenschap staat ook niet stil, dus je kunt ervan uitgaan dat het zelfs alleen maar veiliger wordt. Je goed beseffen dat dit zo is kan al veel helpen! Blijf je toch angstig hierover? Misschien kan het je helpen om je dan meer te verdiepen in hoe een vliegtuig nu eigenlijk werkt én je eens te verdiepen in alle maatregelen die genomen worden om het vliegtuig veilig op weg te laten gaan.

Symptomen waaraan je vliegangst kunt herkennen

Vliegangst kan verschillende klachten geven, zoals hartkloppingen, een benauwd gevoel, een drukkend gevoel op de borst, duizeligheid, misselijkheid, een onrealistische angst voor wat er kan gebeuren, een gevoel van machteloosheid en een gevoel van paniek. Iemand die last heeft van vliegangst kan last krijgen van deze klachten als hij of zij aan het vliegen denkt, tijdens het boeken van een vliegticket of als het vliegtuig daadwerkelijk opstijgt.

Houd je reisdoel voor ogen

Waarom zit je nu eigenlijk in dat stomme vliegtuig? Ik ga niet, waarom zou ik? Waar ben ik aan begonnen? Je kent ze vast wel, die gedachten die maar door je hoofd heen spoken en waar je allesbehalve positiever van wordt. Probeer dan ook goed voor je te houden waar je naartoe op weg bent.

Je goed inleven waar je naar toe op weg bent kan zeker helpen. Je kunt dit heel uitgebreid aanpakken en bijvoorbeeld muziek die er voor jou bij hoort op zetten, je ogen sluiten en je echt indenken (visualiseren) dat je er bent. Hoe je je dan voelt, wat je ruikt, wat je zegt. Zo houd je goed voor ogen wat je doel nu eigenlijk ook alweer is.

Rechtstreeks vliegen

Het kan helpen als je niet meerdere keren over die angst heen hoeft te stappen om het vliegtuig in te gaan. Dan kan het een idee zijn om te kiezen voor een rechtstreekse vlucht. Gaat het je juist om het feit dat je niet zolang in de lucht wil blijven, misschien is het dan voor jou juist fijner om de reis in stukjes te hakken. Daarmee kan het dan beter te overzien zijn. Je zult zelf hierin het beste kunnen bepalen wat voor jou de grootste angel eruit haalt.

Waarvoor ben je bang?

We zijn hierboven er vooral vanuit gegaan dat je bang bent dat er iets zou kunnen gebeuren. Maar er zijn ook andere redenen waarom je niet zou willen vliegen. Heb je angst voor kleine ruimtes? Raak je in paniek bij het idee dat je langere tijd opgesloten zit? Dan is deze fobie de reden dat je niet durft te vliegen en zul je dát dus aan moeten pakken. Hiervoor zijn meerdere manieren te bedenken. Omdat het twee verschillende soorten angsten zijn, kan de oplossing bij beide anders zijn!

Ontspannen zijn helpt

Op het laatste moment inchecken, erachter komen dat er dingen niet kloppen of vast komen te staan in de file en daardoor bijna je vlucht missen. Uiteraard niet echt goed om ontspannen aan je vlucht te beginnen. Zorg dat alles rustig verloopt zodat dat in ieder geval niet voor nog meer spanning zorgt. Zorg dat alles klopt wat je bij je hebt en dat soort dingen. Vertrek ruim op tijd van huis. En check thuis of je documenten allemaal wel kloppen!

Kun jij goed ontspannen als je luistert naar een meditatie of ontspanningsoefening? Neem deze dan mee en luister ernaar in het vliegtuig! Oren op en niemand die hoort wat je aan het doen bent!

Apps kunnen helpen of zoek afleiding

Zoek voor afleiding door mooie muziek op te zetten, naar een verhaal te luisteren op je mp3, een film te kijken, een goed boek te lezen of een mooi gesprek te voeren. Lukt het niet om zo je gedachten te verzetten? Zorg dat je fijne apps op je telefoon hebt staan. Apps die specifiek over vliegangst gaan, zouden kunnen.

Ook andere ontspanningsapps kunnen ook al helpen. Merk je dat je ademhaling anders wordt omdat je nerveus bent/wordt? Probeer je ademhaling rustig te houden en adem naar je hand toe, die je op je buik legt. Adem minder lang in, dan dat je uitademt. Moeilijk? Ook hierbij kan een oefening op je telefoon helpen. Zorg dat je een app erop hebt staan die ademhalingsoefeningen met je doet. Of zet deze zelf op je telefoon om zeker te weten dat ze werken… Zoek thuis uit of de apps die je gebruikt geen internet nodig hebben!

Zelfhulpboeken

Misschien is een training voor jou simpelweg te duur of vind je het weer erg ver gaan om zo’n training te doen. Er zijn echter ook zelfhulpboeken die je hiermee zouden kunnen helpen. “Over vliegangst en hoe je ervan afkomt’ (hier) is een boek van Lucas van Gerwen en wordt met 5 sterren beoordeeld bij Bol.com. Bij de reviews vooral lovende woorden van mensen die door het boek van hun vliegangst afgekomen zijn.

Vliegangstcursus

Gaat het bij jou verder dan ongemakkelijk voelen en wil je er echt iets aan doen? Vermijd je het vliegtuig door je angst, maar wil je dit veranderen? Een cursus vliegangst kan dan de oplossing zijn. Stichting Valk is hierin een heel bekende. Zij bieden verschillende trajecten en zullen met jou bekijken welk traject jij nodig hebt. Deze trainingen zijn wel duur, maar effectief.

Vliegtraining of een vliegangstcursus kan je helpen om je angst aan te pakken of zelfs overwinnen. Tijdens een vliegtraining leer je alles over het vliegtuig en het vliegen. De cursus bestaat uit verschillende sessies waarin je leert hoe je met je angst om moet gaan. Je leert ook hoe je je lichaam ontspant tijdens het vliegen en hoe je je aandacht kunt richten op andere dingen.

Onderdeel van de training is om een korte vlucht te maken met een vliegtuig en het opstijgen en landen mee te maken. Dit kan je helpen om je angst te verminderen doordat je weet wat je kunt verwachten. Na de cursus ben je in staat om rustig te blijven tijdens het vliegen en ervaar je minder angst.

Of je in aanmerking komt voor een vergoeding vanuit je ziektekostenverzekering hangt af van de beoordeling van jouw klachten. Gaat het puur om vliegangst, dan wordt dit waarschijnlijk niet vergoed. Het wordt dan gezien als een specifieke fobie, welke niet vergoed wordt. In andere gevallen kan er sprake zijn van het (gedeeltelijk) recht op vergoeding.

Wat kun je verder doen tegen vliegangst

Als je last hebt van vliegangst is het belangrijk om ermee te leren leven en om er niet voor weg te lopen. Je kunt namelijk wel vliegen, je moet er alleen wat voor doen. Een deel van deze tips geldt in het algemeen voor als je ergens bang voor bent.

Weet waarom je bang bent

Als je weet waarom je bang bent, is het makkelijker om er iets aan te doen. Soms is het namelijk zo dat je niet eens weet waarom je bang bent. In dat geval kan het helpen om alles op een rijtje te zetten. Wat vind je precies eng aan het vliegen? Is het de drukte op de luchthaven, het opstijgen, het vliegtuig zelf of het landen? Als je weet waar je angst vandaan komt, kun je er makkelijker iets aan doen.

Praat erover

Praat erover met mensen die je vertrouwt. Het is fijn om te weten dat je niet de enige bent met deze angst. Je kunt ook praten met een psycholoog of een andere hulpverlener. Zij kunnen je helpen om je angst aan te pakken.

Vermijd alcohol en cafeïne

Alcohol en cafeïne verminderen je slaapkwaliteit en maken je angstiger. Het is dus verstandig om deze middelen te vermijden als je vliegangst hebt.

Slaap goed

Slaap is belangrijk voor je geestelijke en fysieke gezondheid. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt als je vliegt. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je fitter en rustiger bent.

Eet gezond

Een gezonde voeding geeft je lichaam de energie die het nodig heeft. Een voedingssupplement kan je helpen je angst te verminderen.

Beweeg

Beweging geeft je lichaam endorfines, dat zijn stoffen die je gelukkig maken. Beweging kan je helpen om je beter te voelen en om je angst te verminderen. Als het lampje ‘stoelriemen vast’ brandt mag je natuurlijk niet lopen, maar anders kun je een paar keer op en neer lopen richting het toilet.

Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen kunnen je helpen je lichamelijke klachten te verminderen. Het is belangrijk om je ademhaling rustig te houden als je last hebt van angst.

Ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen kunnen je helpen je lichamelijke klachten te verminderen. Bijvoorbeeld door je spieren te ontspannen als je last hebt van hartkloppingen of een benauwd gevoel.

Visualisatie

Visualisatie is een manier om je angst aan te pakken. Je kunt bijvoorbeeld vooraf bedenken hoe een vlucht er aan toe gaat en dat met iemand bespreken die vaker vliegt, zo weet je precies wat je wel / niet kunt verwachten. Of je kunt een andere plek visualiseren waar je je veilig voelt.

Medicijnen vliegangst

Als je last hebt van vliegangst, dan kan dat heel vervelend zijn. Je wilt graag op vakantie, maar je vliegtuig durf je niet in. Er zijn verschillende medicijnen die je kunt gebruiken om je vliegangst te verminderen. Sommige mensen kunnen een beetje kalmerend middel gebruiken, zoals Valium of Xanax. Andere mensen hebben een sterkere medicatie nodig, zoals een anti-angstmiddel of een antidepressivum. Vraag aan je arts welke medicijnen voor jou geschikt zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.